Тримата братя от Rocket Internet започват бизнеса си с проста стратегия - до копират всички успешни идеи. Днес компанията им сред най-големите в света и стои пред борсов дебют за 5 млрд. евро.

Официално никой не е потвърдил. Но различни медии от света съобщават, че германският интернет концерн Rocket Internet планира борсов дебют още през тази година. А това би било най-голямото IPO на германската компания през тази година.

Ако се случи, по данни на Financial Times предприятието ще бъде оценено на 3 до 5 млрд. евро.

Всичко това обаче още е спекулация. Точно както голяма част от бизнеса на Rocket Internet, пише германското издание Handelsblatt. Компанията инвестира в start-up дружества и спекулира с техния успех. Към момента под шапката й са 75 дружества в цяла Европа. Ето защо Rocket Internet се смята за един от малкото успели на Стария континент интернет компании и достигнал мащаба на американските си конкуренти.

Как става това? Всички знаят, че в Силициевата долина в САЩ се раждат най-добрите и успешни бизнес идеи, що се отнася до онлайн пространството. Именно там се появяват Google, Amazon и Facebook и развиват бизнеси за милиарди. Rocket Internet от своя страна не се съревновава с тях в търсенето на още по-иновативни бизнес идеи. Просто копира вече успешните и прави пари от тях.

И това очевидно е успешна тактика. Така компанията създава социалната мрежа за студенти StudiVZ, която е много успешна в Германия и е копие на ранния Facebook. После създават портала My Video, който подражава на YouTube. Най-успешният онлайн магазин в Германия – Zalando, също има предшественик – Zappos.

Стратегията на Rocket Internet видимо е успешна, защото тримата собственици – братята Александър, Марк (на снимката) и Оливър Самвер за краткото време от 2007, когато създават компанията, до днес стават едни от най-богатите хора в Германия.

Zalando е един от най-успешните проекти на компанията

Стъпка по стъпка към първите милиони

Но успехът им има и предистория. Още по време на следването си и преди да създадат Rocket Internet тримата братя правят първия си опит за копие на успешен онлайн бизнес – Alando вместо Ebay. И успяват, защото Ebay плащат 40 млн. Евро на предприемчивите братя, за да премахнат конкуренцията.

После правят следващия си опит – компанията за мелодии за телефони с име Jamba, от който правят отново милиони, продавайки я малко по-късно. После създават StudiVZ и я продават на един от най-големите германски издатели Holtzbrinck. My Video от своя страна отива при собственика на Pro Sieben.

Rocket Internet обаче не се задоволява само с клонинги в Германия. Затова създава дъщерни компании в Африка, Азия и Латинска Америка, с което, по собствените си думи, се превръщат в най-голямата интернет група извън САЩ. Компанията има отскоро и бизнес в България – световната марка за храна по домовете Food Panda започна дейност в София, а скоро и в цялата страна.