Apple не е единствената марка, за която хората се редят на опашка. Ирландската компания за дрехи Primark също се радва на култови последователи в Европа. А сега линията стъпва и на американска почва, предаде CNN Money.
Тайната за успеха на Primark е простичка: много евтини дрехи. Средната цена е около 6 долара за един артикул. Цените в магазина може да са близки до тези в Walmart, но атмосферата е съвсем различна и е насочена към младите потребители, подобно на H&M.
През септември Primark отвори първия си магазин в американския град Бостън. Предстои откриването на още 7 магазина в САЩ през следващата година, включително един в мола King of Prussia извън Филаделфия и един в Ню Йорк.
Макар че доста малко американци са чували за марката, тя прави продажби за близо 8 млрд. долара.
Primark е типичният пример за "fast fashion", при което магазините променят стоките на всеки няколко седмици, за да са в крак с модните тенденции. Вместо 4 сезона, тук има многобройни „мини сезони". Това се оказва печеливша формула, тъй като продажбите са скочили с цели 115% от 2009 г. до 2014 г.
Растежът на компанията достигна рекордни нива, когато разстели мрежата си в по-голямата част от Европа през последното десетилетие. Веригата дори планира да открие магазин в столицата на висшата мода Милано, Италия.
Primark обаче не се разминава без спорове. В годините биват повдигани въпроси за условията и заплащането на служителите, които правят толкова евтини дрехи.
Фабриката в бангладешката столица Дака, която се срути трагично през април 2013 г. и уби над 1100 души, произвеждаше стоки за Primark, както и други търговски марки като Walmart.
Сега компанията е изправена пред „масова мобилизация" на одитори относно етиката. Primark защитава бизнеса си, като казва, че може да подбие конкуренцията по цена, защото се договаря агресивно и цели да изкарва пари, като продава повече дрехи от другите търговски марки.