Мащабните стачки във френските държавни железници дотук струват на компанията 100 милиона евро. Протестите започнаха в края на миналата седмица, а синдикатите обещаха да продължат поне до 28 юни, ако правителството не оттегли плана за реформи в задлъжнялата компания.

Френският железопътен оператор SNCF губи по 20 милиона евро на ден заради бойкота на служителите, които спират работа в 2 от всеки 5 работни дни, съобщават френските медии.

Само един от петте високоскоростни влака TGV се движи в понеделник и един от всеки 6 по други основни линии, а пътуванията на 2/3 от регионалните влакове са анулирани. Около 20% от влаковете Eurostar към и от Лондон също са отменени.

Ръководителят на SNCF Гийом Пепи съобщи за "доста голямо участие" в стачката в понеделник, "въпреки че има повече влакове, отколкото преди това", визирайки прекъсванията миналата седмица.

"Доколкото виждам Франция не е парализирана, но клиентите са силно наказани", отчете Пепи. Влаковете са ключов транспорт в страната и ежедневно са използвани от 4.5 милиона души.

Протестите на железопътните служители са провокирани от новия план на президента Макрон, който предвижда новоназначените да не получават гаранции за заетост и ранно пенсиониране, валидни за настоящите служители на жп транспорта. Друга идея е SNCF да се трансформира в частна компания, чиито акции ще бъдат собственост на държавата.

Правителството е твърдо решено да наложи планираните промени, докато синдикатите твърдят, че имат широка обществена подкрепа, обещавайки да създадат фонд с капитал от над 510 000 евро, който да компенсира изгубените заплати на стачкуващите работници.

Профсъюзите предупреждават, че протестите могат да продължат много по-дълго от очакваното. "Ще имаме маратон, ако правителството го наложи", предупреждават те.

Държавната компания дължи 47 милиарда евро, а правителството е готово да плати част от тях в замяна на реформи.

Френският парламент трябва да обсъди реформите, а президентът Макрон се закани да ги наложи с постановление, за да бъдат придвижени бързо преди отварянето на френския пътнически железопътен трафик за конкуренция, започвайки през 2020 г.