След като "поправи" френския автомобилен производител Peugeot, осмиван от индустрията като незначителен, Карлос Таварес обръща вниманието си към бизнеса, който General Motors така и не успя - Opel.
59-годишният португалец, който миналата седмица се похвали с поредено тримесечие на стабилен ръст за PSA Group, започва сериозна работа с произвеждащата загуби германска марка, която придоби от GM това лято.
През последните три години Таварес пое PSA, която бе близо до смъртта, и я отведе до мястото на една от най-печелившите групи в Европа, коментира The Wall Street Journal.
Как смята да направи това и с Opel?
Като отговор на слабите продажби на някои от моделите на Opel и Vauxhall (брандът, под който автомобилите се продават във Великобритания), Peugeot заявиха, че ще съкратят около четвърт от общо 1800-те работници на Vauxhall в завода Ellesmere Port на Острова. Автомобилният производител обяви, че "ще е в по-добра позиция да обмисля бъдещи инвестиции" във Великобритания, когато търговските споразумения след Brexit бъдат договорени.
Таварес няма да остави намира и германския мениджмънт, който трябва да положи още повече усилия, за да се върне на печалба. След придобиването, приключено през август, мениджъри от Peugeot и Opel работят по план реструктуриране, който според синдикалисти в Германия ще коства работните места на хиляди инженери.
Пътят, който Peugeot пое към печалбата, също бе болезнен. След като Таварес пое контрола през 2013 г., компанията бе спасена от френската държава и китайската автогрупа Dongfeng Motor Group, сега два от най-големите акционери. Peugeot, която записваше големи загуби, растящи разходи за труд и намаляващи продажби, оряза рязко броя на работните места и част от производството, за да намали разходите и да се спаси от банкрут.
Но усилията се отплатиха. Миналата седмица Peugeot се похвали с 31% ръст на приходите през третото тримесечие до 15 милиарда евро, движени от силен ръст на продажбите във всички региони, освен Китай, и добро търсене на SUV-моделите 3008 и 5008. Отчетът включва и два месеца от бизнеса на Opel.
Източник: iStock
Карлос Таварес (вляво), председател на PSA, и Майкъл Лохшелер - CEO на Opel
След години на загуби в Opel Мари Бара, изпълнителен директор на GM, се отказа от бранда, който бе собственост на американския гигант повече от 80 години.
Германските мениджъри на Opel традиционно обвиняха GM за загубите и неуспеха на бранда да се съревновава с европейските си конкуренти - аргумент, който Таварес определи като "удобен, но неискрен".
"Резултатите на Opel са следствие основно от решенията на Opel", заяви той пред германския всекидневник Die Welt. И преди Таварес е твърдял, че производствените разходи на Opel са с 50% по-високи, отколкото тези на Peugeot във френските фабрики.
Peugeot продава по 35 нови коли на всеки служител, сравнено с 30.4% при Opel, показа скорошно изследване на Фердинанд Дюденхьофер, който оглавява центъра за автомобилни изследвания в университета Duisburg-Essen. Той заяви, че Opel ще трябва да съкрати служителите си с 5 000, за да постигне същата производителност като французите.
След първоначалния поглед "под капака" на Opel, мениджърите от Peugeot са установили с изненада, че германският автомобилен производител е бил напът да изпусне целите за емисии на парникови газове, което е щяло да доведе до сериозни глоби.
Таварес настоява Peugeot и Opel да споделят технологии и разработки, за да елиминира дублирането - особено в скъпоструващи области като двигателите.
Първият проект, който ще следва тази философия, е новото поколение на популярната Corsa. Тя ще използва технологии от френския производител.
Най-вероятно ще бъдат намалени и броя на платформите, които Opel ползва. Оказва се, че те са три пъти повече, отколкото Peugeot, което изисква производството на повече различни компоненти.
Ще успее ли все пак планът за преобразяване на германския бранд, предстои да видим.