Полуавтономно SUV на Honda пътуваше по тестовата писта с 38 мили в час през март на миналата година, когато кукла с размерите на дете "изскача" по средата на пътя. Колата, не "видяла" куклата, я удря. Брутале за Honda Motor Co. ден на правителствени тестове, разказва Wall Street Journal.

Автомобилът е бил екипиран с камера и сензори, които е трябвало да засекат препятствия и да натиснат спирачките, за да избегнат сблъсък. От общо 25 точки на теста за пешеходци обаче, колата получава едва 0,2.

С дългото си наследство на техническа мощ Honda решава да се справи по-добре - и го прави. Но не водена от собствените си инженери. Автомобилният производител се обръща към Robert Bosch GmbH и купува готова система, с която новата Honda Civic получава 24,2 точки от 25 на същия тест.

Решението на Honda да купи системата показва радикална промяна в нагласата на една от най-гордите японски компании. Основателят ѝ - Сойчиро Хонда - през 60-те години на миналия век казал: "Отказваме да зависим от някой друг".

Някога Honda използваше свои техници, които създаваха нови технологии - от двигатели до окчаването. Днес обаче компанията вече не вярва, че може да се справи сама с променящата се с бързо темпо технология. Това създава недоволство сред редиците ѝ, като някои се оплакват от "PowerPoint инженерството" - когато инженерите сглобяват слайдове, показвайки как ще нагласят чужди части заедно, вместо да ги направят сами.

"Honda променя неща, които не би трябвало да променя", смята Хидеаки Цуру, който работил в подразделението за проучване и разработка цели две десетилетия преди да се пенсионира през 2016 година. Създаването на уникални продукти е "душата на Honda", смята той.

Honda планира да закрие най-големия си завод в Япония

Honda планира да закрие най-големия си завод в Япония

Свива производството в собствената си страна

Автомобилните производители по света изживяват огромен стрес заради невероятно големите инвестиции, които са нужни, за разработката на новите технологии, използвани в електрическите автомобили и автономното шофиране. За да намалят разходите, повечето от тях разчитат на доставчици като Bosch, Continental и Denso, както и по-малки компании с нови технологии.

"Искаме да работим с тези, които притежават най-добрата технология, без значение дали са от Япония, САЩ или Европа", казва Такахиро Хачиго, главен изпълнителен директор на компанията.

Наскоро Honda съобщи за сделки с китайският интернет гигант Baidu за разработката на технология за карти за автономните електромобили, както и с китайския стартъп SenseTime co. за избработката на програмно обезпечение за камерите.

Honda, която се гордее над всичко със своите двигатели, дава на друг и разработката на електрически мотор. Hitachi Ltd. и нейното подразделение за автомобилни части държат по-голямата част от съвместно предприятие с Honda, което ще произвежда моторите. Батериите пък ще са от General Motors Co.

За много японци Honda представлява оригиналността и самоувереността, които превърнаха страната в индустриална суперсила след Втората световна война. Днес качеството на продукцията на японските компании все още е по-високо от това на корейските и китайски конкуренти, но разликата намалява. Държавата пък изостава от САЩ и Европа в създаването на сложния софтуер, който ще управлява автономните автомобили.

През последните усилия предизвикателството да се борят с по-големи компании с по-високи печалби - като Toyota Motor Corp. - измъчват Honda. По-големите компании имат предимството по-лесно да преглъщат по-високите разходи за разработването на технологии. Бюджетът на Honda за R&D през миналата година бе 5% от общите приходи, докато на Toyota - 3,5%.

Toyota, която продава по около 10 милиона автомобила годишно - двойно повече от Honda - заяви, че ще похарчи милиарди долари за разработката на автономни автомобили. Компанията придоби изцяло Daihatsu, както и дялове в Mazda и Subaru и производителите работят заедно, което намалява разходите.

Хачиго обаче казва, че Honda не се интересува от сливане с друг производител.

Следващото предизвикателство пред компанията е да разработи автомобили с по-пълна възможност за автономност. И бъдещият софтуер най-вероятно ще има съвсем малка част, която да е написана от инженерите на Honda, казва Южи Юасуи, главен инженер на подразделението за автономни автомобили. "Автомобилните производители се фокусират върху разработката на едни неща, доставчиците на други. Не сме се променили. Това, което се промени, е, че вече е нефеективно Honda да прави всичко".

Honda няма да търси алианс с други производители

Honda няма да търси алианс с други производители

5 милиона коли годишно засега задоволяват компанията