Американски производител на спортни стоки Nike Inc. за пореден път стана лидер в световната класация на най-скъпите марки в категорията облекло и аксесоари, според годишно проучване на Brand Finance.
Nike поддържа първото си място от 2015 г., когато беше публикуван първият доклад за категорията "Облекло и аксесоари".
Стойността на марката, собственост на американската компания, е намаляла с 5,6% през годината и се оценява на 31,3 милиарда долара.
На второ място, както и година по-рано, е френската марка за луксозни облекла и аксесоари Louis Vuitton, чиято стойност нараства с 12,2%, възлизайки на 26,29 млрд. долара.
Третата позиция зае друга известна марка за висша мода на Франция - Chanel, която отбеляза силен ръст от 27%, до $19,39 милиарда, и измести Gucci в класацията.
Съставителите на рейтинга специално отбелязаха марката за дрехи Bosideng от Китай, която успя да навлезе на европейския пазар и да се утвърди успешно. Тази година Bosideng International активно си сътрудничи с известни дизайнери, включително френския моден дизайнер Жан-Пол Готие, а продуктите на компанията се появиха на престижни модни ревюта.
Въпреки факта, че текущата стойност на марката Bosideng е само $1,9 милиарда (47-мо място), Brand Finance я смята за обещаваща.
Най-бързо развиващата се марка в бранша принадлежи на френската модна къща Celine: през годината стойността й се е повишила с 51% до $2,9 млрд. Авторите на доклада отдават такъв значителен ръст на дейността на творческия директор Хеди Слиман, който се присъедини към компанията през 2018 г. след 16 години работа в Christian Dior и Yves Saint Laurent.
С изключение на най-големите марки, производителите на луксозни продукти напоследък са изправени пред известни трудности, дължащи се, наред с други неща, на нарастващата популярност на спортното облекло, отбелязват авторите на изследването.
Гигантите на бюджетната мода H&M и Zara също изпитват трудности, като стойността на тези марки спада съответно с 26% и 15% спрямо предишната класация.
Отслабването на позициите им се дължи на непрозрачни политики по въпросите на околната среда, се казва в доклада. Така беше установено, че серията дрехи Conscious Collection от H&M, която се позиционира като екологична и създадена с помощта на рециклирани отпадъци, всъщност съдържа дори повече синтетични материали, отколкото продуктите от традиционните колекции на марката.