Световният недостиг на полупроводници най-сетне достигна и производителите на мобилни телефони. Очаква се той да сложи край на изключително силното първо полугодие, в което продажбите растяха, пише The Wall Street Journal.
От няколко месеца основната тема сред производителите на автомобили, персонални компютри и домакински уреди е недостигът на чипове. Производителите на мобилни телефони досега не бяха особено засегнати, тъй като поръчват нужните компоненти няколко месеца по-рано. Но "розовият период" приключи и те вече отчитат закъснения в доставките, първо повишение на ритейл цените от години и спад в производството.
За Samsung, най-големият производител, недостигът допринася за очаквания 20% спад в доставките спрямо предходното тримесечие. Google ще пусне Pixel 5a 5G само в САЩ и Япония, макар че миналото поколение се продаваше на повече пазари.
През март китайската Xiaomi показа поредния си флагман в Индия. Redmi Note 10 се продаваше на цена около $161, но от този месец тя е повишена на $174, 8% ръст. Xiaomi пусна и Mi 11 Ultra през април, но продажбите бяха забавени и чак от този месец той може да бъде закупен.
Не всички компании са еднакво засегнати. Apple, която отговаря за около една шеста от продаваните общо 1,3 млн. смартфони годишно, успява да избегне проблема благодарение на силната си верига за доставки. Същото важи и за премиум моделите на Samsung, казват анализатори. Но все пак 80% от индустрията има проблем с намирането на нужните компоненти.
През първите три месеца на 2021 г. продажбите на умни телефони нараснаха с 20% спрямо предходната година, и с 4% спрямо същия период на 2019 г., според Counterpoint Research. За второто тримесечие, което обичайно е по-силно от първото, ситуацията изглежда по-различно: очаква се 10% спад спрямо първите три месеца.
За цялата 2021 г. се очакват 771 млн. продажби, ръст от 1,3% спрямо миналата година. Недостигът на полупроводници ограничава възможния растеж, казват анализатори.
По-високите цени на компонентите достигат и потребителите. През второто тримесечие средната цена на едро расте с 5%, според Strategy Analytics. През последните години ръстът не бе повече от 2%.
Недостигът, в комбинация с продължаващата пандемия, засяга и общият брой новопредставени модели. През първото полугодие на 2021 г. се появиха 310 нови модела, 18% по-малко от 2020 г.