Vivacom изпреварва Yettel и вече е втори сред телекомите у нас по брой абонати. Това става ясно от проекта за годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията, по който Комисията за защита на конкуренцията е изготвила становище.
След скок с 1,2% Vivacom в момента е с 32,4% дял, докато при Yettel имаме спад с 0,7% до 31,4%. Лидер е A1 с 36,2%.
По приходи, обаче, Yettel има "значителна преднина", става ясно от доклада на КРС - говорим за дял от 40,7% (ръст с 2,7%) пред A1 (29,9% и спад от 4,3%) и Vivacom (29,4%, ръст с 1,6%).
За трета поредна година се увеличава броят на пренесените мобилни номера - през 2023 г. те са 306 338.
"КЗК счита, че на пазара на мобилна гласова услуга динамиката в пазарните дялове, наблюдавана и през 2023 г., е съществена и е индикация за наличие на конкуренция. Този извод се потвърждава и от факта, че тази динамика е в посока на сближаване на пазарните дялове на трите оператора. Значителният брой пренесени номера също показва стремежа на операторите да привличат нови клиенти, като им предлагат по-добри условия", отбелязват от антимонополния регулатор.
Анализ в сянката на една голяма сделка
Особено интересни са наблюденията на КРС по отношение на интернет и телевизионните услуги. Там, след година на "престрелки" в сектора и задълбочено проучване в началото на 2024 г., в крайна сметка стана факт придобиването на "Булсатком" от United Group - собственик на Vivacom.
ТВ пазарът се оценява от КРС на 541,424 млн. лева, като 92,7% от него са приходите от услуги на дребно. Към 2023 г., т.е. преди затварянето на сделката, лидер е Vivacom с 36,3% от абонатите и 32,7% от приходите, а "Булсатком" е трети - с 22,2% от абонатите и 26% от приходите. Това означава, че 58,5% от ТВ абонатите у нас през миналата година са били към двете компании, които вече са с един собственик.
На второ място остава A1 с 27,3% от абонатите и 28,9% от приходите.
КЗК пусна сделката за "Булсатком" с мотива, че на пазара има голям брой други по-малки играчи, а също така са достъпни и международни стрийминг платформи, като така делът на новото обединение пада значително.
Сега комисията остава на тази позиция: "КЗК счита, че на пазарите на услуги за пренос и/или разпространение на радио- и телевизионни програми е налице конкуренция между много участници на пазара, за което свидетелства продължаващото преразпределение на пазарни дялове между предприятията".
При доставката на интернет Vivacom е лидер (32,2% от абонатите и 28,8% от приходите), отново трети е "Булсатком" (5,4% от абонатите и 3,9% от приходите), а между тях се нарежда A1. КЗК отново е на мнение, че има конкуренция и тя даже "стимулира предприятията постоянно да подобряват услугите, които предлагат на потребителите, като предоставят високоскоростен достъп до интернет чрез преобладаващо използване на по-нови технологии".
Технологичните промени
Когато става дума за технологии, докладът на КРС показва някои важни тенденции. IPTV е най-предпочитаната технология за доставяне на телевизия, като броят на абонатите с нея расте до близо 44 на сто, докато тези със сателитна или кабелна телевизия намаляват.
За да има IPTV, трябва да има интернет свързаност. Близо 60 на сто от абонатите са с оптика до сградата или до дома. Расте популярността и на фиксирания достъп през мобилни мрежи, като това е третата най-използвана технология. Вече 92,6% от абонатите имат достъп със скорост от поне 30 мегабита в секунда.
При мобилните мрежи все още над 70 на сто от абонатите използват LTE/4G, но вече близо една пета са на 5G след значителен ръст през 2023 г.