Ако имате бизнес, но все още се чудите дали да отворите собствен онлайн магазин, внимателно прочетете тази прогноза: през 2029 година оборотът на електронната търговия в България на практика ще се удвои спрямо сегашните нива. Очакванията са той да мине 2.3 милиарда евро спрямо 1.2 милиарда евро през изминалата година. Така че, ако искате част от този оборот да минава през вашата фирма, трябва да започнете с подготовката на бизнеса си отсега.

По последни данни на ECDB, навлизането на електронната търговия в страната достига до 56% от потребителите, докато ползващите интернет са 76%. Същевременно скокът в нетните продажби само за ковид периода 2020-2022 година възлиза на 28%, което нарежда българския пазар сред най-бързо растящите в региона. Впрочем, той застава на 63-то място по оборот според прогнозните данни за 2024-а, непосредствено пред този на Алжир и доста далеч от гръцкия (33-то място) и румънския (44-то място). Абсолютни лидери са Китай, САЩ и Великобритания.

"Нека не прозвучи прекалено клиширано, но според мен електронната търговия, както всичко, свързано с технологии у нас, изостава в развитието си от тези държави, които създават трендове", казва Христо Колев, който е ръководител "Е-търговия" в tbi bank. От думите му става ясно, че страната ни следва трендовете, задавани на запад от местните географски ширини, но с известно забавяне и това се вижда по нивото на потребление на интернет - 94% от американците имат достъп до глобалната мрежа.

Всеки бизнес може да стане онлайн бизнес

"Мисля, че всеки бизнес трябва да продава в интернет, без значение какъв е той", казва още Христо Колев. Той, заедно с други експерти от сферата, организират безплатен уебинар на 5 юни 2024 година за малки и средни бизнеси именно с тази цел - да им помогнат с развитието на успешни интернет продажби. В него ще участват още Никола Илчев, основател на eCommerce Academy, Борислав Колибаров, съосновател на MarmaLAB, Георги Костов, съосновател на GombaShop и Добромир Милчев, управител на магазина soundmart.bg. Самият Колев от над 10 години работи в банковия сектор, а отскоро оглавява и отдела по електронна търговия.

"През последните 5-6 години по нашите географски ширини наблюдаваме появата на нестандартни стоки и услуги, които се предлагат в интернет. Вземете например супермаркетите за хранителни стоки, за които преди време не можеше и да си представим да доставят по домовете", казва още експертът. В момента модата доминира като най-силна категория интернет търговията у нас, като сред другите водещи сегменти са електрониката, мебелите и вече споменатите супермаркети.

Отделно, Колев вижда потенциал и в други сектори на българския пазар като този на продуктите, свързани със здравето и красотата. "Според мен всичко, свързано с медицински услуги и красота може да се продава все по-активно в интернет, там виждаме потенциал за голям ръст на електронния бизнес", споделя той.

Но по думите му има и съвсем нетрадиционни бизнеси, които намират място в интернет - като например онлайн магазини, които предлагат физическо злато или екстеншъни за коса. "Аз не предполагах въобще, че има такъв пазар и че нещо такова би се купувало онлайн".

Методът на (из)плащане - един от ключовете за бизнес успеха в интернет

Общото между двата търговеца е, че ... предлагат стоките си и на изплащане. Правилно прочетохте, екстеншъни за коса и злато на изплащане. Всъщност, очакванията на експертите са този платежен метод да спомогне за увеличаването на обемите в различни категории като например премиум дрехи и обувки. "В момента в Западна Европа и в Щатите това са най-често финансираните стоки, когато става дума за BNPL услуги, но тук в България това все още не е толкова масово".

Експертът по е-търговия от tbi e категоричен, че когато дадеш на клиента опция за стока на изплащане в интернет, едновременно качваш доверието към себе си и си осигуряваш възможност за по-големи търговски обороти. "Банките могат да осигурят надежден платежен метод от една страна, а от друга могат да осигурят допълнителна валидация и сигурност за крайния потребител", смята той и добавя, че финансовите институции няма как да работят с нелегитимни компании.

Партньорството с банките е и ключът към изкореняването на най-ефективния метод за плащане в интернет - наложения платеж. Попитайте който и да е онлайн търговец с опит, за да разберете защо той, от една страна, оскъпява поръчката, а, от друга, увеличава риска даден клиент да не си потърси изпратената от търговеца стока. Ето защо Христо Колев и екипът му осигуряват на своите партньори готови технически решения, чрез които внедряват работещи методи за плащане - било то на изплащане или просто дигитално разплащане.

Философията на tbi bank е, че колкото повече расте бизнесът на нейните партньори, толкова по-добре и за трите страни, поради което банката е решила да предоставя цялостен пакет от услуги с добавена стойност - технически, маркетинг и други ключови предизвикателства пред всеки стартиращ бизнес могат да бъдат решени в партньорство със специалистите й.

Накрая, да припомним, че електронната търговия в България не само има накъде още да расте, но и ще расте с високи темпове във всички сегменти, а вие може да научите как да влезете в тренда от предстоящия на 5 юни уебинар "Как да развием печеливша е-търговия за малък и среден бизнес през 2024". Повечете за събитието четете тук.