Насред пандемията, която продължава да унищожава работни места и да изпразва офиси по света, компаниите в Централна Европа, които предоставят дистанционни услуги на по-ниска цена за световните гиганти, излизат като победители, разказва Reuters.

От Прага през Варшава до Букурещ подобни компании отдавна предоставят редица бизнес услуги, като разработка на софтуер, администрация, счетоводство и проучвания за големи европейски и американски клиенти. Сега те печелят от световната тенденция, като се разширяват и наемат нови служители. "Във времена на криза все повече бизнес идва тук", казва Роман Павлошек, който управлява център за финансови услуги за световния производител Atlas Copco в чешкия град Бърно.

Данните потвърждават думите му: над 90% от компаниите за бизнес услуги в Чехия са продължили да наемат нови служители насред пандемията, а 12% са спечелили нови договори от Азиатско-тихоокеанския регион, според изследване на Association of Business Services Leaders.

Докато центровете в Азия могат да предложат по-ниски разходи, тези в Централна и Източна Европа са по-близо географски и с по-малка разлика в часовите зони спрямо Западна Европа и Северна Америка. И освен това могат да се похвалят с голям брой работници, които говорят повече от един език.

Регионът вече привлече редица големи имена, като BlueLink International на Air France-KLM и Exxon Mobil. ЦИЕ може да се похвали и с експертиза в автоматизацията, роботиката и изкуствения интелект - области, които тепърва ще растат.

Компаниите, които предоставят бизнес услуги в региона, вече дават работа на почти 750 000 души. Преди само 25 г. те практически не съществуваха, посочва Ромек Любачевски, партньор в PwC. "Тази криза показа, че повече процеси могат да бъдат извършвани дистационно и регионът ще може да спечели от това в краткосрочен и дългосрочен план".

На същото мнение е и Павел Михалик, управляващ директор в ING Tech Poland, който смята, че пандемията ще накара още повече международни гиганти да търсят начин да аутсорснат още дейности.

Компаниите се оказват в добра позиция и поради още една причина. Заради дигиталната природа на извършваните дейности, две трети от служителите в Полша успява да вършат пълноценно работата си и вкъщи насред пандемията. Очакванията са, че тенденцията за работа от вкъщи ще се запази и след утихването на заразата.

Нещо повече, ускоряването на дигитализацията и по-малкото значение на личните контакти сред компаниите по света, дори и след пандемията, ще помогнат на Централна Европа да се развие още повече като хъб за услуги.

"Това ще бъде шанс за повече компании да се преместят тук, затваряйки основната си дейност в по-скъпи страни", смята служител на UBS в Краков.

Индустрията става все по-важна и за българската икономика. През 2018 г., откогато са последните официални данни, размерът на сектора възлиза на €2,4 млрд. Така изнесените услуги носят 5,2% от икономиката на стрната ни, повишение от 0,4 пр.п. спрямо предходната година, по данни на Българската аутсорсинг асоциация. Прогнозата, направена тогава, е, че през 2022 г. приходите на сектора могат да достигнат €4,8 млрд., а относителният дял в икономиката на компаниите, които предоставят подобни услуги, да достигне 9,2%.

В сектора през 2018 г. са заети почти 74 000 души, а до 2022 г. броят им може да надхвърли 80 000. Заплатите в сектора са и по-високи от средните за страната. Той дава работа на 2% от пазара на труда, но генерира 8,5% от всички разходи за заплати.

Защо Източна Европа може да се окаже печеливша след коронакризата?

Защо Източна Европа може да се окаже печеливша след коронакризата?

Но 2020 година ще е по-тежка от финансовата криза за региона