От днешния 1 юли, освен товарните автомобили над 7,5 т, на допълнителна тол такса вече подлежат и лекотоварните бусове с тегло над 3,5 т, движещи се по пътищата на Германия, съобщават от БТПП. Това представлява допълнение към обхвата на вече действащата т. нар. хармонизирана тол система. Тя е базирана на CO2 емисиите, генерирани от превозните средства и влезе в сила от декември 2023 г. Според нея от такси до края на 2025 г. са освободени само превозните средства с нулеви емисии.

Тази мярка може да се определи като двупосочна - има за цел да намали въздействието върху околната среда, от една страна, и да влее директно средства в модернизиране на транспортната инфраструктура на страната, от друга.

Топ 10: Най-големите български компании във въздушния транспорт по приходи

Топ 10: Най-големите български компании във въздушния транспорт по приходи

Компаниите в челната десетка реализираха общо над 920.5 милиона лева приходи за 2022 година

Лесно може да се направи изводът, че новите такси би трябвало да стимулират превозвачите да използват по-екологични превозни средства. Разбира се, те ще трябва и да оптимизират броя на тежкотоварните автомобили, които допринасят за задръствания и замърсен въздух по немските пътища.

Средствата ще се реинвестират именно в подобряване на пътната мрежа и развитие на алтернативни средства за транспорт. А сумите могат да се заплащат изцяло автоматизирано чрез монтирането на специално бордово устройство.

Как ще се отрази на бизнеса?

Тази на пръв поглед позитивна в екологичен и инфраструктурен аспект инициатива обаче поставя няколко важни въпроса, сред които и как точно това ще се отрази на българския бизнес и в частност на превозвачите.

"Трудно е отсега да се прогнозира какви ще са "щетите" за българския бизнес и всичко на този етап е чисто спекулативно", коментира пред money.bg Николай Рашков, представител на Съюза на международните превозвачи в Брюксел, член на Експертната група за транспорт към Европейската комисия и собственик на транспортен бизнес.

Рашков определя това действие като нелогично, тъй като тежестта на превозните средства, макар и водещ фактор за амортизацията на пътищата, вече няма никаква тежест, в случай че превозното средство е с нулеви емисии.

От друга страна, на практика се вдигат цените на превозвачите, които пътуват през Германия. Той разказва, че към момента превозвачи вече са започнали да избягват маршрутите през немска територия, за да спестят средства.

Снимка 672484

Източник: iStock

Реакции, цифри и дългосрочен ефект

Промените срещат и местен отпор - браншовите организации също са против тези мерки, тъй като се отразяват пагубно на бизнеса. И ако досега все пак се намираше някаква логика, то включването на категорията над 3,5 т в подлежащите на таксуване, прави нещата невъзможни, заявява той.

И за да бъдем по-конкретни, помолихме за пример. При използването на сравнително нов дизелов бус, закупен последната година, със стандарт Euro 6, автоматично от днес таксата му за преминаване по немските пътища е с около 28% по-висока. "Това на практика остава разход за превозвача, който трябва да дотира производителя или купувача", коментира Рашков и дава друг, още по-типичен пример.

Безработицата в Германия достига почти 3-годишен връх

Безработицата в Германия достига почти 3-годишен връх

Скокът на безработните от 25 000 е много повече от прогнозираните 10 000

В случай че имаме превозно средство на 4-5 години, ще се наложи да платим с 44-52% повече от досега.

Как ще се отрази в дългосрочен аспект тази мярка, предстои да видим в следващите месеци, но Николай Рашков е категоричен, че българският бизнес с Германия ще бъде пряко потърпевш.

"Личното ми мнение е, че няма да наблюдаваме с колко ще се оскъпи дадена стока, а ще наблюдаваме директно изход на дадени производители и вносители от немския пазар", заяви в заключение той.