Акциите на нидерландския производител на медицинско оборудване Philips се сринаха с до 15,9% в началото на европейската търговия, съобщават световните агенции.
Водеща причина е слабото търсене в Китай.
Компанията трябва "да се приспособи към новата скорост на растеж в Китай", коментира днес пред CNBC изпълнителният директор Рой Якобс. Думите му дойдоха след официалното съобщение, че Philips коригира прогнозите си за продажбите през годината заради "влошено" търсене в ключовия ѝ пазар в КНР.
Якобс отбеляза, че антикорупционните мерки на Пекин в сферата на здравеопазването държат пазара "в ниска точка".
За Philips китайските затруднения са поредно изпитание, след като нидерландската компания приключи съдебната сага около апаратите ѝ за сънна апнея, чиито дефекти се оказа свързан със смъртта на пациенти.
Облаци има и над друг традиционно свързван с Philips бизнес - осветлението. Компанията Signify, която започна съществуването си като подразделение за производство на лампи в рамките на групата, обяви публично, че евентуалното въвеждане на високи вносни мита за продукция от Китай ще удари тежко по бизнеса ѝ.
Доналд Тръмп се закани, че, ако спечели изборите, ще наложи 60-процентови вносни мита върху стоки от комунистическата страна.
Близо 40% от продажбите ѝ през миналата година са дошли от Северна и Южна Америка, но голяма част от продукцията ѝ идва от КНР. По време на първия мандат на Тръмп компанията също се наложи да реорганизира производствата си по света.
Изпълнителният директор Ерик Рондолат призна, че Signify се подготвя за подобно развитие и спрямо други страни с ниски разходи за труд като Индия и Индонезия. "В същото време, обсъждаме нашите производствени съоръжения в Мексико, за да можем да преместим дейностите си там по-бързо, ако митата се повишат", допълни той.
Компанията не планира да се изтегли от Китай въпреки опасенията от високи вносни мита. "Категорично вярваме в китайския пазар в дългосрочен план", подчерта Рондолат.