Трансформацията в банковия сектор в резултат на дигитализацията вече е на лице. Навлизането на изкуствения интелект променя и ще променя банките още повече. Процесът, който вече започна, едва ли ще бъде спрян и така, както във всички останали професии, бъдещето на банковата индустрия също ще бъде по-различно. Основният въпрос тук е ще изместят ли технологиите човешкия фактор. Краткият, но категоричен отговор е не, споделя Светлозара Сиракова-Матеева, която е ръководител Бизнес отдел - Физически лица в ПроКредит Банк, с 25-годишен опит в банковия сектор у нас.

Дигитализацията в професията на банкера

Основното предизвикателство, когато става дума за дигитализацията в банковия сектор, е това как тя е възприемана от банкерите.

"Възприемаме я като възможност за подобряване на определени процеси, които са в помощ на хората. Не смятаме, че дигитализацията ще измести човека, а напротив - тя е възможност да оптимизираме както вътрешните си процеси, така и процесите за нашите клиенти, без това да се отрази на работещите. Идеята е осъзнато да излезем от рутинните задачи, които да оставим на автоматизацията и роботите. И това е възможност, а не заплаха", споделя Светлозара Сиракова-Матеева.

Снимка 620720

Източник: ПроКредит Банк

Тя подчертава, че днес ПроКредит Банк вижда дигитализацията като възможност и начин да се извлече максимума от технологиите.

"Отговорно и осъзнато ние се възползваме от предимствата на технологиите с цел да направим по-персонализирано преживяването на клиента и по-тясна нашата връзка между институция и клиент. Например, откриването на сметки за физически лица вече е изцяло дигитален процес, без да се изисква посещение на клон на Банката".

Според банковия експерт роботите няма да заменят хората, "защото преживяването и отношението винаги е свързано с човек, а не с машина".

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

Светлозара набляга над това, че ръководи хора, процеси и продукти. На първо място са хората. Именно комуникацията с тях е и ключова за придобиването на лидерски умения - да създадеш и изградиш екип е водещо, защото всеки ръководител се познава именно по това какъв е екипът му.

"Моето желание е да познавам добре всеки един човек от моя екип, да познавам силните и по-слабите му страни, защото само така по-слабите му страни могат да се подобрят", разказва мениджърът. Тя споделя, че най-важните качества на успешния екип са високото ниво на адаптивност, както и желанието за учене всеки ден.

Успешен лидер - умения, които водят до успех

"След 25 годишен натрупан опит, мога да кажа, че нещата се получават най-добре само с желание за непрестанно учене и надграждане. Трезвата самооценка кое как е можело да бъде направено по-различно е изключително важна за мен. Както и това как хората реагират на моето поведение като ръководител", подчертава Светлозара Сиракова-Матеева.

"Работя в ПроКредит Банк от 2001 година. Вероятно се чудите какво ме задържа? Екипът и атмосферата - тази емоционална верига. Другото е, че през цялото време съм имала и имам възможността за кариерно развитие. Ние имаме три нива на последователност в израстването - експертно ниво, средно мениджърско ниво и висш ръководен мениджмънт. За тези години аз съм сменяла кардинално позициите си на всеки 4-5 години. През последните 5 години съм ръководител на Бизнес отдел - Физически лица в банката".

От първи стъпки до кариера

ПроКредит Банк наема хора с различно висше образование и не е задължително то да е тясно свързано с банковото дело. Обученията са неразделна част от Банката, която не спира да инвестира в личностното и професионално израстване на служителите от първия ден.

Въвеждащата им програма е шестмесечна и съчетава теоретични и практически модули. Te се провеждат онлайн, локално в банката, както и в тренинг центъра на ПроКредит Банк в Сърбия.

Като международна институция, Банката предоставя възможност и за участие в езикови курсове по английски език на всички служители, желаещи да подобрят езиковите си умения и да се чувстват по-уверени в работни ситуации.

Снимка 620721

Източник: ПроКредит Банк

Обученията, без които добрият банкер-ръководител не може

За своето професионално развитие в ПроКредит Банк служителите имат възможност да преминат през две академии, позиционирани в Германия.

И в двете академии служителите се обучават по разнообразна програма - започва се от история на света - от създаването на цивилизацията до днес. Освен това обучаващите се анализират определени тези и виждания.

"Учим се на т.нар меки умения - толерантност, отвореност и споделеност. Това са групи от хора от различни страни, събрани на едно място и на база на всичко, на което се обучаваме, ние стигаме до развитието на банката", казва банковият специалист.

Академията за мениджъри е с продължителност три години и в нея се развиват лидерските и ръководни умения на екипа.

Освен в Германия обученията се провеждат в Сърбия и Северна Македония, което обогатява още повече средата за израстване и уменията за комуникация на служителите.

Човешкият фактор прави преживяването уникално

"Технологиите ще освободят колегите от много административни функци, които могат да бъдат роботизирани. Въпреки това, отново подчертавам, че технологиите са важни, но без човешкия фактор, който да персонализира и да направи преживяването уникално, нищо не е същото. Така че, хората не могат да бъдат заменени и именно затова е важно да подхождаме отговорно към промяната. Не вярвам, че е възможно роботите да заменят хората".

Въпреки че банките като цяло имат репутацията на консервативна гилдия, днес от ПроКредит Банк разбират, че за тях промяната е една нова и позитивна възможност. Вероятно само тези, които осъзнават това, ще бъдат силните играчи занапред.