Много хора смятат, че служителите от поколението Z "тихо напускат". С други думи, те не правят нищо повече от минимума, който е достатъчен, за да запазят позицията си.
Това поведение не може да се обясни с остра разлика в поколенията, при която младите хора са лишени от амбиция, а по-възрастните им колеги остават привързани към строгата професионална етика и затова напредват в кариерата с годините. Възможно е причината да е липсата на междуличностни връзки и чувство за принадлежност на работното място, а не пренебрегването на трудовата етика.
"Като член на Gen Z, който започна професионалното си пътуване със стаж през 2020 г., в разгара на лятната ваканция, мога да потвърдя колко трудно е да започнеш кариера, да научиш професионални умения и да проправиш своя собствен професионален път, когато работното ти място е в мазето на къщата на родителите ти. Тъмно е, самотно и липсва атмосферата на оживения офис с отворен план, който копнеех да видя", пише копирайтърът Бела Питингър в статия за fastcompany.com.
Източник: iStock
В момента поколението Z съставлява около 13% от работната сила и много от нас никога не са имали офиси преди пандемията. Това означава, че никога не сме се сприятелявали около охладител за вода или сме изпитвали колективното вдъхновение от сътрудничеството в реално време. Много служители работят дистанционно в наши дни. Сред тези хора има и млади талантливи хора, които трябва да изградят работни взаимоотношения от комфорта на малкия си апартамент и в същото време да преминат през прехода от студентския живот към виртуалния офис.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Тъй като моделът на дистанционна работа продължава да се развива, трябва да вземем предвид дългосрочните последици от такава схема за младите работници. Струва си да се признае важността на ранните години за оформяне на кариерата и намирането на нови начини за развитие и ангажиране на лидери от ново поколение.
Това е важно не само за най-добрите млади специалисти. Това е ценен принос за благосъстоянието и развитието на бизнеса, което зависи от лоялността на служителите, отдадеността им на обща кауза и професионалния успех. За да се възползват всички, опитните служители на компанията и младите колеги трябва активно да се учат как да предават знания и умения от разстояние.
От гледна точка на служител от групата Gen Z, ето четири важни неща, които трябва да имате предвид.
Имаме нужда от задачи
Младите работници, които познавам, са нетърпеливи да работят, да учат, да покажат силните си страни и да станат професионалистите, за които са мечтали. Когато вдъхновението се пренебрегне, то може да се превърне в деморализиращ фактор, който прави невъзможно извършването на качествена работа.
За да предотвратят подхода на "тихото съкращаване" и да помогнат на млади, нетърпеливи таланти, лидерите трябва да намерят начини да реализират това желание виртуално.
Възможно решение е да се въведат служителите да работят извън техния отдел или непосредствен екип. Мениджърите трябва да обмислят включването на нови служители в срещи или други дейности, които дават представа за компанията. Препоръчвайте им книги, статии и други източници на обучение, подходящи за техните квалификации. Намерете начини да ги ангажирате в публично говорене и да им дадете възможности да покажат лидерство.
Когато младите служители участват във важни дискусии, те се чувстват ценени и нетърпеливи да допринесат. Това укрепва самочувствието, кариерните умения и мотивацията за по-нататъшно учене. За тях работата е нова, което означава, че е интересна. Използвайте този интерес на практика.
Източник: iStock
Имаме нужда от конструктивна обратна връзка
Вътрешно проучване на 500 служители на Fortune показва, че повече от 40% от служителите са по-усърдни и мотивирани, когато получават ясна обратна връзка редовно. Тази стойност очевидно ще бъде по-висока за младите служители, които трябва да разберат целия процес, тъй като за мнозина единственият ориентир са били оценките на преподавателите в студентските им години.
Разбира се, добрият ментор казва не само какво е направено добре, но и какво трябва да се подобри. Ако комуникацията се осъществява онлайн, тогава не е възможно да се разпознаят много невербални сигнали (изражение на лицето, език на тялото, както се случва, когато общувате лично).
За да стане добър наставник за млад колега, лидерът ще трябва да усъвършенства уменията за обратна връзка. Моят съвет към вас: бъдете педантични. Прегледайте подробно скорошната работа и дайте конкретни указания как да я подобрите следващия път. Похвалата няма да навреди, но обмислената критика ще помогне за изграждането на кариера.
Ние гледаме от вас
Индивидуалните срещи са много полезни: това е възможност да покажем върху какво работим и как носим стойност за екипа. Това е и възможност да видите пример за професионално развитие.
Младите служители все още не са решили как може да се развие кариерата им, така че споделете с тях каквото можете. Например, обсъждането на натовареността на изпълнителен директор дава представа за възможностите и позволява на човек да си представи какъв може да бъде животът един ден.
Когато се срещате с млад служител, споделете върху какво работите. Разкажете ни за вашия график, предизвикателствата, пред които сте изправени и как ги решавате. Не е скучно, а вълнуващо и може да ни помогне да подходим към работата си с по-сериозни намерения.
Източник: iStock
Всеки има нужда от инициатива
Това е напомняне на колегите от моето поколение, че дистанционната работа може да бъде трудна, но вашето обучение и напредък в кариерата зависят не само от вашия шеф. Поемете инициативата, за да разберете от кого искате да се учите, поискайте подкрепата им. Бъдете инициативни в решаването на работни проблеми, намерете начини да покажете ума си и да бъдете полезни.
Дори дребни неща като включена камера по време на срещи ще потвърдят присъствието ви в екипа и ще напомнят на другите за вашите амбиции.
За да могат всички да се възползват от дистанционната работа, професионалното развитие и страстта трябва да станат основни приоритети, особено ако трябва да предадете опит на нови служители. Лидерите имат възможност да изградят конструктивни партньорства със следващото поколение. И въпреки че това изисква целенасочени усилия в отдалечена работна среда, подобно партньорство е от голяма стойност за всички участници. Адаптирането към нов трансферен модел отнема време, но е важно да придобиете опит, със или без охладител.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.