"Младите хора са високомерни, защото животът не ги е научил на скромност и не са се сблъсквали със силата на обстоятелствата (...) Мислят си, че знаят всичко и винаги са напълно сигурни в това". "Голобрадите младежи не отсяват ценното и пилеят парите си".
Горното не са цитати от някой съвременен трудов психолог, кариерен гуру или недоволен работодател. Всъщност, четете думите на Аристотел и Хораций, които се отнасят за няколко различни поколения, живели все доста преди Христа. Явно поне откакто има писмени свидетелства за отношението към младите (а вероятно и от много преди това), винаги е имало по някой недоволен от тях.
Днес да търпи критики е ред на т.нар Gen Z - Поколението Z, тоест родените след 1997 г. Неговите представители вече активно се трудят, а на работното място се засичат понякога с до 4 други генерации. Младежите идват със свой собствен и много различен светоглед, но и идва въпросът проблем ли е това или е възможност за компаниите да влязат в ритъма на времето, в което "децата" живеят.
За да си отговорим, трябва да загърбим клишетата за Gen Z и в същото време да им помогнем да намерят своя собствен верен път, коментира пред Money.bg ръководителят на екип "Подбор за IT сектор" в Manpower Ирена Стоянова.
Да се запознаем
Gen Z включва родените след 1997 г. - най-възрастните през тази година стават на 26. Подобно на предходното поколение (т.нар millennials), техният живот е белязан от технологичния напредък. Ако техните каки и батковци не помнят света без компютри и интернет, то те имат достъп до смартфони и социални мрежи буквално от раждането си. Затова и един от устойчивите митове за младежите е, че като цяло се затрудняват с общуването във физическия свят.
"Често грешно схващане е, че израствайки в такъв свят, Генерация Z има задълбочаваща се дистанция от традиционните форми на общуване и взаимодействие и че комуникацията на живо не е предпочитана от тях. Истината е, че ежедневните ни срещи и колаборация с представители на генерация Z в България ни дава примери, че те предпочитат да общуват лице в лице, що се отнася до нещо важно като кариерното развитие, например", подчертава Стоянова.
Източник: Manpower
Ирена Стоянова
Израстването и съзряването с лесен достъп до всякаква информация и възможност за общуване с всеки обаче оформя специфичния начин, по който младежите комуникират. По думите на HR специалиста те комуникират "без изразена йерархия в работните отношения и с различен и модерен прочит за това какво би следвало да бъде "професионално развитие", "кариерист", "успял". Именно заради тези алтернативни разбирания предходните поколения не винаги ги разбират, а нерядко и ги критикуват.
Опитът ѝ с различни български компании показва, че те искат да работят с най-младите, но като цяло ги намират трудни за разбиране и приобщаване.
Сериозни, но по свой начин
Най-младите работещи обичайно бягат от традиционните модели на професионални взаимоотношения - най-силно са привлечени от свободата, гъвкавостта в работата и непрестанното учене и развитие, отбелязва Ирена Стоянова. И допълва: "Възможностите за комбиниране на различни онлайн курсове и програми, паралелно с придобиването на реален практически опит, им дава повече преднина, практичност и по-бързо професионално съзряване от предшестващите ги генерации".
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Това има и обратна страна: "Много от представителите на това поколение са уверени, че могат да се изкачват по стълбата на успеха много бързо, като това разбира се носи със себе си не само непременни позитиви, но често нетърпение и нереалистични очаквания. Те най-малко от другите поколения са склонни да се примиряват с условията, които не срещат разбиранията им или не ги удовлетворяват. Имат по-ниска търпимост и често се налага да бъдат "приземявани" от хора с по-богат житейски опит".
В същото време това е и поколение, което в много по-голяма степен от предходните е склонно да разграничава личен от професионален живот, да се ангажира обществени и доброволчески каузи и да не се примирява със статуквото.
По думите на Стоянова стремежът към разнообразие и нови предизвикателства възпитава у мнозина "идеи, амбиции и качества на предприемачи": "Разумните работодатели използват този предприемачески дух като огромен позитив за успеха си - дават пространство на идеите на младите си колеги, като в същото време печелят от тази толкова различна и свежа гледна точка".
Препоръката: "Каналите за комуникация, ценностите на компанията, начините на управление следва да бъдат адаптирани към тези млади хора, които имат редица безспорни позитиви, бидейки в същото време сравнително трудни за включване в очевидни за предните поколения процеси".
Какво мисли Поколението Z в България
За да разберем най-добре Gen Z е най-добре... да поговорим с тях. Това прави Manpower за трета поредна година чрез своето проучване Student Study. То е насочено към нагласите и нуждите на хората на между 16 и 25 години у нас, като младежите могат да се включат в тазгодишното издание ТУК до 9 май. Партньори са Junior Achievement България, Нов Български Университет, AIESEC, Mentor The Young, AIBEST и Rotaract.
"Gen Z хората виждат своето развитие в България, но имат високи изисквания към работодателите. Затвърждава се, че типично за своята генерация, младите таланти имат кариерен план за следващите години, с много ясни очаквания, информирани са кои са компаниите, където биха срещнали перспектива с общи цели и принципи", посочва Стоянова.
По думите ѝ основни фактори за избора на младите хора са:
- разпознаваем бранд;
- социално присъствие;
- дигитална активност;
- международна дейност.
Всичко това се дължи на факта, че главен "двигател" за Gen Z са възможностите за развитие, усъвършенстване и учене, обяснява HR експертът.
С подобни приоритети "децата" поставят себе си на добра начална позиция за успешна кариера... а и за това по-късно да коментират укорително следващите поколения, които ще дойдат след тях. По този начин работи животът - все пак и Аристотел някога е бил на 20...
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.