Служителите на възраст между 18 и 26 години, които спадат към т. нар. "поколение Z" имат тотално различни отношения с работодателите си в сравнение с останалите поколения преди тях, разбираме от доклад на Deloitte.

"Назад във времето и вероятно завинаги останаха в миналото годините, в които хората се задържаха в една и съща компания през цялата си кариера. Нещо повече, младите служители от поколението Z имат съвсем нови изисквания. Те ценят свободата си, когато организират работните си ангажименти", коментират за Money.bg от софийския офис на HR компанията ManpowerGroup България.

Българските специалисти по наемане на персонал обясняват, че при избора на работодател, трите най-важни аспекта за поколение Z са високите възнаграждения (45.3%), придобиването на знания и умения (39.8%) и възможността за гъвкаво работно време (39.6%).

"Бабинство": Отпускът за гледане на внуци е възможен и у нас

"Бабинство": Отпускът за гледане на внуци е възможен и у нас

В САЩ това е социална придобивка, у нас залегна в промени в Кодекса на труда

Тези резултати, които са изведени след проведена от компанията анкета, отразяват приоритетите на младите таланти, които търсят справедливо заплащане, възможности за лично и професионално развитие и баланс между работа и личен живот.

"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.

Според актуални изследвания младежите, родени между 1997-а и 2012-а година, всекидневно търсят нова работа. Проучване на Oliver Wyman - международна консултантска компания, показва, че 62% от представителите на най-младото активно работещо поколение се оглеждат или пасивно търсят нова работа, което прави задържането им предизвикателна задача за работодателите. Съответно, тези хора буквално променят пазара на труда такъв, какъвто го познаваме.

До 2025-а година поколението Z ще съставя до 35% от работната сила в България

Поколението Z представлява около 15% от работната сила в САЩ и Великобритания, а прогнозите са, че до 2031-а година този дял ще нарасне на 31%, доближавайки се по дял единствено до представителите на Милениалите - хората, родени в периода 1980 - 1995 година. У нас, до 2025-а година поколението Z ще съставя до 35% от работната сила.

Снимка 608711

Източник: iStock

"Още в началото на своята кариера представителите на генерация Z очакват да бъдат оценени, забелязани и да им бъде дадена свободата да творят.

Докато техните родители са работили години наред, за да получат признание, това поколение идва с много енергия и желание, но тези хора чакат да бъдат похвалени, за да предоставят обещаното на своите работодатели.

До 2025 година се очаква поколението Z да съставя 30-35% от работната сила в българската икономика", коментира Славена Папазова - ръководител на екип Проучване на възнагражденията в България в Tack TMI.

Да се пенсионираш на 40 години финансово независим и успешен: един пример от България

Да се пенсионираш на 40 години финансово независим и успешен: един пример от България

ИТ специалистът Александър Попов намира своята формула за успех и я споделя с читателите на Money.bg

Важен фактор, водещ до активното търсене на нова работа от Поколение Z, е съществуващата икономическа неравнопоставеност между генерациите. Това подсилва желанието им да намерят алтернативни възможности, които да им осигурят по-добро възнаграждение.

Въпреки твърденията им, че са лоялни към своя работодател, 70% от тях не спират да се оглеждат за нова работа, а 45 на сто работят и странична работа - формално или неформално.

Една от основните причини да действат по този начин е постоянната неяснота и несигурност около възможностите за развитие в компанията, за която работят, коментират HR специалистите.

Данните им показват, че 37% от работещите между 18 и 26 години се чувстват недостатъчно заплатени за часовете, които работят.

По-ранно пенсиониране

Освен че не спират търсят по-добра работа, с повече свободно време и с по-голямо заплащане, младото поколение иска и да се пенсионира по-рано. Идеалната възраст, според тях, е 54 години.

"Индивидуализмът, гъвкавостта и амбициите на поколението Z ще оказват влияние върху начина, по който бизнесите и работодателите се адаптират към новите предизвикателства на работната среда.

Начинът, по който те искат да работят ще става все по-важен за работодателите, които трябва да бъдат по-гъвкави във вижданията си най-вече за работното място. Само така ще могат да ги задържат на работа", подчертават от ManPower.

Поколението Z идва с очакването да учи, да има динамика и да променя. Има статистики, които показват, че в своята кариера тази генерация ще смени над 7 професии.

Като най-предпочитани професионални насоки, българите на възраст между 18 и 26 години посочват дигиталния и общ маркетинг, както и ИТ и графичен дизайн.