Децата на днешния ден растат в среда, коренно различна от тази, в която са дошли на този свят техните родители. През 80-те и 90-те в България все още беше масова ситуацията на три поколения под един покрив - с рано пенсионирали се баба и дядо, които активно помагат за гледането на най-малките в къщата.
Днес икономическите реалности отделят младото и активно население от по-възрастните - най-често довчерашните деца се местят в различни (по-малки) жилища, (нови) квартали и (по-големи) градове. И скоро след това те самите стават родители.
Това най-щастливо събитие в живота дава началото на дълъг период, в който всяка помощ е добре дошла. Особено от новите баби и дядовци - но пък те най-често са все още работещи хора - все пак около половината от трудовата сила е на над 45 години по данни на НСИ. Така се налага търсенето на доста сложен баланс между кариерата и семейството. Може ли да бъде поне малко по-лесно? Оказва се, че да, може.
По инициатива на бизнеса
В САЩ класически платен отпуск за гледане на дете на много места няма, ако не е инициатива на работодателя и по тази причина рядко е повече от 6 седмици. Към това се прибавят и по 75 дни неплатен отпуск за родителите. От българска гледна точка, това е твърде скромно.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Така големите компании използват и социалния си пакет, за да привличат водещите таланти в своите сфери. От началото на миналата година имена като Booking.com и SentinelOne предлагат една нетрадиционна придобивка - отпуск за гледане на внуци (поради липсата на подходяща реално съществуваща дума, нека го кръстим "бабинство").
Както отбелязва Екатерина Тонова, Learning & Development Project Manager в Assert International, това обаче са само няколко дни (10 в годината).
Възможност у нас
На този фон, от 1 януари влязоха в сила промени в българския Кодекс на труда (чл. 163, ал.10 и чл.164б, ал. 2), които останаха встрани от вниманието на голяма част от хората, за които те са важни.
Става въпрос за новата възможност със съгласието на майката след навършване на 6-месечна възраст на детето, остатъкът от 410 дни от отпуска за бременност и раждане да се прехвърли към баба или дядо на детето, ако те се намират в трудово правоотношение. Преди това такова прехвърляне беше възможно само към бащата на детето.
"Така вместо да оставя решението в ръцете на бизнеса, държавата пое инициативата да възроди старата максима "Който си има внуци, да си ги гледа", която поради високата пенсионна възраст и активното трудолюбиво, организирано и дисциплинирано поколение на днешните баби и дядовци се беше превърнала в неприложима, но дълбоко желана практика", коментира пред Money.bg Тонова.
Източник: Личен архив
Екатерина Тонова
По думите ѝ има много хора на над 50 години у нас, които търсят по-добро съчетаване на ангажиментите към работното място и семейството и вече "те заявяват своите желания ясно и конкретно пред своя работодател".
Какво е отношението на компаниите?
Екатерина Тонова отбелязва, че законодателството у нас "като че ли е намерило най-верния подход - ако искаш и имаш възможност, моля, заповядай и гледай внуците си" и е трудно да видим какво ще амбицира работодателя допълнително да подкрепи и "бабинство" като в САЩ, след като "се лишава от един чудесен служител за 2 г., докато тя е по майчинство, през което време плаща осигуровки и данъци на държавата".
Освен това експертът не вярва и че "бабите и дядовците в България биха припознали тази придобивка като ключова, особено що се касае за няколко дни".
В същото време тя е категорична, че "българският бизнес има нагласа да подкрепи интегрирането на кариерата и личния живот на служителите си", като това се вижда по възможностите за работа от разстояние, с гъвкаво работно време, в рамките на 4-дневна работна седмица или с допълнителни дни платен отпуск за лични празници.
За останалото, както става ясно, възможности да помогнете на децата си да се превърнат в родители в КТ не липсват. Просто трябва да сте запознати с тях и да решите дали искате да се възползвате.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.