Шведският производител на литиево-йонни батерии Northvolt ще инвестира 5,2 милиарда долара в гигафабрика в Квебек. Това е най-голямата инвестиция в канадската провинция и най-новата в капацитета за производство на батерии за електрически превозни средства в страната.

Строителството на фабриката Northvolt Six до Монреал ще започне тази година, а съоръжението се очаква да заработи през 2026 г.

Northvolt ще инвестира 3,2 милиарда долара от общата сума, а местното и федералното правителство ще съфинансират по 1 милиард долара. Това заяви съоснователят на Northvolt Паоло Черути, цитиран от Reuters.

Първоначално производственият капацитет ще е 30 гигаватчаса (GWh), но ще се увеличи до 60 GWh с инвестиции от близо 9 милиарда долара, коментира още Черути. Той ще застане на поста на главен изпълнителен директор на Northvolt North America.

Northvolt инвестира €165 милиона в завод за батерии в Полша

Страната от Централна Европа, която ще стане хъб за производството на литиево-йонни батерии

Компании от Европа и Азия влагат стотици милиони в такива фабрики в европейската членка

Northvolt вече има няколко европейски фабрики. Компанията е сред малкото играчи, които навлизат в местната индустрия за батерии.

Според Черути изборът за Канада за следваща фабрика не е случаен. Малко преди да се вземе решението, са били разглеждани и варианти за строеж в САЩ, но в крайна сметка Канада печели, заради наличието на устойчива енергия, достъпа до квалифицирани работници, близостта до природни ресурси и други фактори като отношението на правителствата.

Черути заяви още, че компанията също така е осигурила основен клиент в Северна Америка, но отказа да ги назове. "Такава огромна инвестиция и проект не може да се случи, ако нямате основен клиент", посочи той.

Законът за намаляване на инфлацията в САЩ (IRA) на стойност 369 милиарда долара, приет миналата година, привлече вниманието на много компании, включително Northvolt, да погледнат на запад, привлечени от солидни субсидии и по-евтина енергия.

Northvolt има сключени договори на стойност над 55 милиарда долара основно с европейски клиенти като BMW, Scania, Volkswagen и Volvo.