За близо десетилетие на българския пазар германската Lidl успя да се наложи и да се превърне в един от най-големите вериги в страната с над 90 обекта в повече от 45 различни града.
Преди да дойде в България обаче компанията, която днес оперира в 30 различни държави, има доста дълга история. И тя започва от едно германско семейство, което създава не само Lidl, но и друга много силна европейска марка в индустрията - Kaufland.
Всъщност двете вериги, които сами по себе си са конкуренти, са част от немската група Schwarz-Gruppe, която е собственост на една от най-богатите германски фамилии Шварц. И десетилетната история на компаниите тръгва именно от това семейство през първата половина на 20-ти век. Ето и какво по-интересно можем да кажем за началото на Lidl:
Може да смятаме, че историята на веригата започва през 1930 година, когато Йозеф Шварц, нейният основател, става партньор в Südfrüchte Großhandel Lidl & Co. - компания за търговия на едро на плодове и зеленчуци. За кратко време той успява да я превърне в такава за продажба на много други разрообразни стоки.
Годините на Втората световна война се оказват тежки за дружеството и то едва оцелява. След тях обаче собствениците започват мащабно преструктуриране на бизнеса.

Източник: GettyImages
Под ръководството на сина на Йозеф - Дитер, се появява новата компания Lidl Stiftung & Co. Тя оперира като дискаунт търговец, базиран в град Некарзулм, който се намира в близост до Щутгарт. Той купува марката Lidl от съсобственика Лудвиг Лидл срещу 1000 марки.
Дитер Шварц управлява Schwarz-Gruppe и към днешна дата, като той е собственик, както и председател на борда на директорите на Lidl и Kaufland. За него се знае малко, освен, че е женен за Франчезка Вайперт, от която има две дъщери. Семейството живее в Хайлброн.
Дитер е един от най-богатите хора в Европа и Германия, като към февруари 2019 година неговото нетно състояние е изчислявано на 23,6 милиарда долара.
Първият магазин под новото име, след като марката е закупена, отваря през 1973 година в Лудвигсхафен. Първоначално там започват да работят едва трима души. Четири години по-късно обектите в Германия са вече 33.

Източник: GettyImages
Постепенно се очертава бизнес моделът на Lidl за гарантиране на "най-доброто съотношение между цена и качество", както гласи слоганът на компанията. Тя постига това, като предлага всички продукти в оригиналните им опаковки, като кашони и каси. Целта е магазините да работят с минимален брой служители с цел разходите да останат на ниско ниво.
Веригата излиза от родината си през 1994 година, като стъпва първо във Великобритания.
В следващите години Lidl разраства присъствието си в цяла Европа, без Латвия и Естония. Компанията има магазини още в Швейцария, Сърбия и САЩ. В плановете на ръководството й е и навлизането на японския пазар.
Днес в глобален мащаб веригата има над 10 500 магазина, а за нея работят повече от 315 хиляди души.