Видин Андонов има дългогодишен опит в корпоративните среди в Азия. След прибирането си в България през 2019 година, той вижда възможност да се развива в сферата на кафето.
Намирайки съмишленици, желаещи да развият кафе бранша у нас, той съосновава и управлява Late Cafe & Roastery, където се занимава с подбор и обучение на персонал, печене на кафе, внос на зелено кафе и оборудване.
В момента Андонов работи като мениджър бизнес развитие към полския кафе-тек хъб Hardtank, отговаряйки за разрастването на компанията извън пределите на Европа.
Също така, Видин Андонов е един от основателите на Кафе асоциация - България.
Асоциацията е основана през 2022 г. от независими кафе компании, баристи и пекари на кафе, с мисия да допринесе за развитието на кафе културата в България.
Кафето е една от най-популярните напитки у нас, а и в света. Предвид идващата напоследък информация за значителното поскъпване на кафеените зърна на международните борси (13-годишен максимум) - това как и кога ще се отрази на цените "на дребно" на кафето у нас?
Поскъпването на кафето у нас вече е факт. Това увеличение на цените се усеща най-вече при кафетата от ниският и среден клас, тъй като ръстът на цените на суровината (зеленото кафе) при тях е най-сериозен.
Също така, трябва да се има в предвид, че кафетата в този сегмент се търгуват в най-големи мащаби и се продават в най-големи количества, което допълнително ускорява ръста на цените.
В момента има огромно търсене, което също спомага за покачването и поддържането на високите цени на кафето.
Във високият сегмент - гурме кафето или по-добре познато като спешълти кафе, ръстът на цените все още не е толкова осезаем, защото суровината която се търгува в този клас, така или иначе не е евтина. В тази категория качеството и вкусът на кафето са по-ключови, отколкото цената.
Източник: Личен архив: Видин Андонов
Г-н Андонов, споделяте ли виждането на международни анализатори, че основната причина за поскъпването на кафето са по-слабите реколти в Бразилия и други страни производители - и има ли и други причини?
Факторите за поскъпването на кафето са няколко. Да, определено по-слабата реколта в Бразилия, породена от голямата суша в последните месеци, която се наблюдава там, е един от основните такива.
Интересен факт е, че Бразилия е най-големият производител на кафе в света, осигурявайки около 1/3 от световната продукция на кафе и като такъв, до голяма степен диктува тенденциите на пазара.
Друг фактор, влияещ на цената на кафето, е затрудненият и постоянно поскъпващ транспорт. Кафето се отглежда в държави от "кафеения пояс", или държавите в Африка, Азия, Централна и Южна Америка, близки до екватора. Транспортира се най-често с кораби, които в последно време имат все по-малко възможни маршрути за преминаване, заради военни конфликти, опасност от пиратски нападения, климатични аномалии и др.
Поради нови регулации на Европейския съюз, които се очаква да влязат в сила в края на 2024 година - за спиране вноса на зелено кафе от държави, които в последните три години са били обезлесявани (а те не са малко) - се предвижда цените на кафето да продължат да растат.
Не на последно място - глобалното затопляне влияе сериозно на производството на кафе и конкретно на производството на кафе сорт "Арабика", тъй като то е по-деликатно и изисква оптимални климатични условия, за да се произвежда висококачествена суровина.
В дългогодишен план се очаква производството на "Арабика" да продължи да намалява и съответно най-вероятно ще се увеличи производството на сорт "Робуста", като по-издръжливото и лесно за отглеждане растение.
Кафето е втората най-търгувана суровина на борсата след нефта и като такава, се влияе от всички по-горе посочени фактори, които могат да се използват за спекулации на пазарната цена.
Рано или късно цената на кафето ще започне да пада, но поне към момента анализаторите избягват да правят прогнози кога се очаква да се случи това.
Всъщност цените на кои видове кафе тази година се повишават повече - на по-скъпите или на по-евтините? Бихте ли дали примери?
Към момента са ни познати над 100 вида кафе, като четири от тях смятаме за основни - "Арабика", "Робуста", "Либерика" и "Екселса". Като "Арабика" и "Робуста" съставляват над 95% от глобалната консумация на кафе.
Цените на така наречените "евтини" кафета са обвързани с борсовата цена на кафе "Арабика" и кафе "Робуста" - съответно когато те са високи, търговците не могат да поддържат тези цени и са принудени да вдигнат цените към крайните клиенти.
Както вече споменах, при гурме/ спешълти сегмента, ръстът на цените не е толкова голям и съответно в момента е възможно да си закупим висококачествено кафе на цена близка до масовите или комерсиални кафета.
Г-н Андонов, през последните 1-2 години има ли тенденции у нас и/или в световен мащаб за увеличаване/ намаляване консумацията на едни видове кафе за сметка на други? Ако е така - това от цената ли зависи или от изискванията на потребителите?
Световната тенденция, както и у нас, не се е променила много в последните 1-2 години. По-скоро тази тенденция се вижда в последните две десетилетия и тя е към увеличаване консумацията на кафе "Арабика", спрямо "Робуста". Това е водено не толкова от цената, колкото от вкуса, който потребителите търсят в последно време.
Най-общо казано, "Робуста" има по-тежък, наситен и горчив вкус, докато "Арабика" е по-лека, ефирна и от висококачествените кафета. При "Арабика" могат да се усетят вкусови и ароматни нюанси повлияни от сорта, тероара и процеса на обработване, които дават разнообразие на консуматорите на кафе напитки и възможност да търсят точно това, което би им допаднало на тях.
Определянето вкусовете на кафето е доста сходно с това на висококачествените вина и затова бих казал, че има доста паралели между двете напитки.
В България също се произвежда пакетирано кафе, като има количества и за износ. Вие как виждате развитието в бъдеще на този бизнес?
В България все още преобладава вносът на готово изпечено и пакетирано кафе, най-често от Италия, Германия и Франция. Недостатъкът на тези кафета е, че няма яснота кога са били изпечени и колко време са стояли по складове, в контейнери и на рафтове в магазини (в някои случаи това кафе може да е било изпечено преди 3-6-12 и повече месеца).
Тъй като кафето няма срок на годност и не се разваля, а само губи вкусовите и ароматните си качества, при закупуването на такъв тип продукти е силно вероятно да не получаваме това качество, на което е възможно да се насладим от прясно изпеченото кафе.
За наша радост, в последните години има сериозна тенденция да се отварят все повече малки, средни и големи местни пекарни за кафе. От там дойде и идеята за Кафе асоциация - България.
Смятаме, че е крайно време браншът ни да се обедини под "шапката" на подобна организация, с мисия да допринесе за развитието на кафе културата, знанията и уменията на консуматорите в България, но и да подкрепи производството на кафе на местно ниво.