Прокуратурата на Република България (ПРБ) е изготвила становище по проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт (ЗВС), изпратен за съгласуване от Министерство на правосъдието в рамките на съкратен 14-дневен срок за обществено обсъждане.
На първо място от Прокуратурата отбелязват, че самият обявен 14-дневен срок за провеждане на обществени консултации е в нарушение на Закона за нормативните актове, а и в нарушение изобщо на принципите за изработване на проект за нормативен акт. ПРБ напомня, че нормалният 30-дневен срок за обществени консултации може да бъде съкратен при изключителни случаи и изрично посочване на причините и мотивите, а обичайно това са конкретни фактори, изискващи законодателно уреждане на обществени отношения, и винаги е свързана с необходимостта от регламентация в обществен интерес.
Такива фактори обаче ПРБ не вижда и не смята, че има обективна действителност, която да налага бързина и пренебрегване на дължимия процес на широко обществено обсъждане. Напротив, общественият интерес изисква задълбочен анализ, ангажираност на всички компетентни органи в публичен дебат и сериозно проучване на възможните последици.
Освен това от прокуратурата посочват, че от промените в ЗСВ ще произтекат редица последици и ще трябва да се регламентират редица правоотношения, които засягат статута на множество лица, и най-вече, законопроектът трябва да се съобрази с интереса на българските граждани. "Липсват каквито и да било аргументи, обосноваващи изключителност на случая", посочват в становището си до правосъдния министър.
От прокуратурата се противопоставят и по още една линия на инициативата на Министерството на правосъдието. Според ПРБ изложените в мотивите аргументи противоречат на всякаква правна логика и показват непознаване на законодателството и практиката на Народното събрание.
Припомняме, че още миналата година в 46-то Народното събрание беше гласувано на първо четене закриването на специализираната прокуратура и специализираните съдилища. Законопроектът не стигна до второ четене, поради разпускане на парламента и втори предсрочни избори. Още тогава от прокуратурата се противопоставиха на този законопроект, тъй като закриването е неправомерно и ще върне в начален етап делата и разследванията, които текат в момента. Намеренията обаче бяха потвърдени не само от първия служебен министър Янаки Стоилов, но и от неговия наследник Иван Демерджиев, а и от настоящия правосъден министър Надежда Йорданова.
Подчертава се, че историята не познава "продължение" на законопроектите в различните народни събрания, пък било то наричано и "концептуално". Подобна приемственост не съществува. Такава не би била и възможна предвид нормативно регламентирания законодателен процес. "Недопустимо е да се извличат аргументи от предходно развитие по друг законопроект, дори и да е налице сходство в основната им цел, защото всеки законопроект има свой самостоятелен път и своеволното му съкращаване би могло да има сериозни последици, включително такива, свързани с противоконституционност", заявява в становището си прокуратурата.
ПРБ декларира, че приемането на предложенията за закриване на специализираните структури (съд, прокуратура и следствени органи), би накърнило сериозно интересите на българската държава и е съществено отстъпление от постигнатото в резултат на дългогодишните усилия по Механизма за сътрудничество и проверка и по новия Механизъм за върховенството на правото в държавите-членки на ЕС. Затова и с въпросното становище ще запознаят Европейската комисия, Европейския парламент и други европейски институции.
Според ПРБ мотивите, които се излагат от Министерски съвет са несъстоятелни, в някои отношения нелогични, а във връзка с работата на Специализираната прокуратура по делата за организирана престъпност, мотиви дори липсват.
Няма приложен нито анализ, нито статистика за работата на специализираното правосъдие. Не се отчитат успехите, които са постигнати, а от прокуратурата изброяват, че в тези съдилища се гледат значителен на брой ключови дела, включително за шпионаж, както и делото за атентата в Сарафово. Освен това са обвинени за корупция редица дела, които са заемали високи публични длъжност, включително и народни представители и министри.
"По множество дела на Специализираната прокуратура са повдигнати обвинения с внесени обвинителни актове в Специализирания наказателен съд срещу лица със значителни финансови възможности, и е замразено имущество на стойност около 3 млрд. лева, което е изключителен резултат не само в национален, но и в европейски мащаб. За пръв път в най-новата история, отново по досъдебни производства на Специализираната прокуратура, като обвиняеми са привлечени действащи министри и заместник министри за престъпления по служба", заявяват от главната прокуратура.
Специализираната прокуратура (СП) заема ключово място в борбата с организираната престъпност, корупцията и тероризма, и се определя като ефективна структура за наказателно преследване срещу корупцията по високите етажи на властта, както и по досъдебните производства за тероризъм и за шпионаж, заявяват от ПРБ.
"Съществуването на специализиран съд и прокуратура със седалище в столицата и със специализирана компетентност на цялата територия на държавата, е доказало своята необходимост и с оглед постигнатите резултати по наказателните производства за корупционни престъпления не само на централно ниво, но и срещу органите на местна власт и местно самоуправление, както и срещу ръководители на териториални структури на изпълнителната власт."
От прокуратурата заявяват, че всеки един гражданин може да се запознае с ежегодните доклади на ПРБ, които са достъпни в интернет, а от докладите на Специализираната прокуратура става ясно, че с всяка следваща година нейните резултати се подобряват и като статистика, и като качество на работа.
"Противодействието на корупцията далеч не е свързано само с дейността на органите на съдебната власт, а е много по-сложен процес, изискващ ефективност и професионализъм в други звена от изпълнителната власт, в които се осъществява първичната дейност по разкриването на престъпленията, пише в становището.
Посочва се още, че ако неприключените досъдебни производства, най-вече тези за организирана престъпност, автоматично се прехвърлят в окръжните прокуратури без необходимия кадрови ресурс и специализация, на фона на риска от местни обвързаности, това ще се отрази отрицателно на ефективността на делата и ще върне модела, доказал своята непригодност.
В проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт липсва регламентация за компетентността по делата на Европейската прокуратура, което ще се отрази крайно негативно на изпълнението на задълженията на българската държава по Регламента за установяване на засилено сътрудничество и създаване на Европейска прокуратура.
Предлаганото законодателно решение за възстановяване или преназначаване на магистрати след закриването на специализираните структури ще засегне несменяемостта и независимостта на магистратите, предупреждават още от ПРБ.
Закриването на специализираните съд и прокуратура би удовлетворило интересите на ограничен кръг от лица, "застрашени" от специализираното правосъдие, и е теза, поддържана публично от политици, а също и от редица обвиняеми и подсъдими по наказателни производства.
Прокуратурата на Република България не съгласува законопроекта за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт. Припомняме, че в последните дни от всички звена на прокуратурата изпратиха отрицателни становища, в това число и Апелативна специализирана прокуратура (АСП) и следователите, както и членове на ВСС.