Нова стъпка към консолидация на пътния сектор у нас стана възможна след решение на Комисията за защита на конкуренцията. Тя разреши на "Пътни Строежи - Велико Търново" да придобие севлиевската "Инфрастроежи".

"Пътни строежи - Велико Търново" е компания с повече от 17-годишна история. В момента тя е изпълнител по договори за пътна поддръжка в две области в Северна България за общо над 230 млн. лева - Велико Търново и Габрово.

"Пътни строежи - Велико Търново" поиска да придобие "Инфрастроежи"

Предстои голяма сделка в пътностроителния сектор у нас

КЗК трябва да се произнесе за придобиването

В "Пътни строежи - Велико Търново" до миналата година участие имаше бившият шеф на АПИ по времето на НДСВ Велико Желев, който има сериозен бизнес в строителния сектор чрез "Хидрострой" и ВДХ (бившата "Водстрой 98").

Сега търновската компания е под контрола на "Пътинженерингстрой-Т", която според медийни публикации от години поддържа пътищата в област Търговище. Нейният действителен собственик през "ИГ Холдинг" е Григор Иванов.

Той влиза в ръководствата на фирми и обединения, които поддържат пътищата и в Ловеч, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен.

На този фон, "Инфрастроежи" е по-малка фирма с около 8 млн. лева приходи през 2022 г. и само 177 000 лева печалба. Според медийни публикации компанията е работила по общински проекти за милиони в Севлиево - водния цикъл, зимното поддържаме, изграждането на довеждащ водопровод и т.н.

От решението на КЗК става ясно, че общите обороти за 2023 г. на групата около търновската фирма и на севлиевското дружество са 209 млн. лева, а комбинираният пазарен дял за 2022 г. както според националната статистика, така и според Камарата на строителите в България е под 5%.

Дойде ли време за "частни" пътища и магистрали в България

Дойде ли време за "частни" пътища и магистрали в България

Изпълнителният директор на Института за икономическа политика Ясен Георгиев пред Money.bg

От "Пътища и мостове" ЕООД и "Автомагистрали" ЕАД са изпратили становища срещу сделката. Според тях тя ще доведе до "още по-голяма концентрация на поръчките за инфраструктурни обекти, както и до монопол на цени и фалити на конкуренти, защото освен строителството, ще се придобие собственост върху производствените бази за асфалт и бетон".

От антимонополния орган обаче определят тези твърдения като "неоснователни и недоказани".

Така сделката е пусната с предварително изпълнение. Решението на КЗК подлежи на обжалване в съда.