За първи път българска изба е закупена от чуждестранен инвеститор. Преди дни мажоритарният дял в един от водещите на родния винен пазар производители Angel's Estate беше придобит от молдовско-румънската винена група Purcari Group. Purcari е най-големият износител на вино от Молдова. Освен това е сред лидерите на пазара в Централна и Източна Европа и държи 30% от пазара на премиум вина в Румъния. Важно е да споменем, че досегашните собственици на Angel's Estate остава акционер във винарната с 24% дял и активно участие в бъдещото развитие на бизнеса.
"Разговорите за сделката стартираха преди около година и бяха инициирани от собствениците на Purcari, които бяха проучили производствената база, лозята и екипа на Angel's Estate. По време на периодичните разговори стигнахме до това, че имаме обща философия за създаване на качествени вина в средния и високия сегмент. Друга допирна точка е и това, че Purcari има широко портфолио от марки и стилове вина във всички ценови сегменти", разказа за Money.bg изпълнителният директор на Angel's Estate Ангел Ангелов.
Tака стартирал процесът по придобиване на 76% от акционерния пакет на винарната.
След финализирането на сделката част от продукцията ще се реализира на българския пазар, но главната цел на сделката е българската винарна да излезе много по-сериозно на международната сцена.
Към момента износът на Angel's Estate е около 10% от производството през тази година (2022-ра) и е основно към нишови пазари като Япония, Белгия, Нидерландия и малки количества за САЩ.
"Погледът на всеки един производител гледа към Азия, защото там пазарът е наистина необятен. Ние сме насочили нашия фокус именно по това направление и си поставяме амбициозни цели за следващите години", казва Ангел Ангелов. И добавя, че компанията ще продължи да работи за разрастването на избата и това е причината да се случи тази сделка.
Източник: Angel’s Estate
Изпълнителният директор на Angel's Estate Ангел Ангелов.
По думите му в рамките на следващите 5 години винарната не просто ще остане едни от най-големите винопроизводители на територията на България, а ще се качи на лидерската позиция.
"След това обмисляме да инвестираме в изграждането на хотелска част, защото прави впечатление, че през последните години виненият туризъм се радва на голям интерес. Това ще допринесе освен за популяризиране на марката, но и за допълнителни приходи".
Angel's Estate е в топ 15 в България с приходи от над 5 млн. лева годишно, но Purcari има над 20 пъти по-голям оборот. Това може да говори само едно, а именно, че възможностите след тази сделка ще са много по-големи по много направления. В най-кратки срокове ще се постигне разширяването на продуктовото портфолио - вина в повечето ценови сегменти и иновативност при избора на сортове и дизайн, категоричен е Ангелов.
Българските вина имат нужда от популяризиране
България е една от малкото страни производителки в Европа, които не развиват активен винен маркетинг и по този начин разпознаваемостта й на външните пазари е на осезаемо по-ниско ниво. В Молдова е точно обратното.
"През последните няколко години виното им се представя много добре и се влагат много средства в брандинга му и силното присъствие в дигиталните мрежи. Purcari извеждат на преден план традициите, както и отличителната си школа, а това прави вината високо ценени".
Икономиката - от криза в криза
Не можем да не отбележим, че глобалната икономическа ситуация е изключително напрегната, но отразява ли се тя и как на винения сектор у нас?
"Няма да крия, че още не може да се съвземем от ковид пандемията, която създаде трудности на пазара. Заведенията бяха затворени и изместиха потреблението към домовете и по-ниския сегмент вина, а Angel's Estate е позиционирана основно в среден и висок сегмент. Като по-голям производител, ние успяхме да минимизираме кризисните спадове на продажбите с конкурентните си предимства в маркетинговото позициониране и ценовата еластичност", разказа Ангел Ангелов.
По думите му обаче в момента проблемите са от друго естество - по-високи цени на торове, стъкло и електричество.
"Верижният ефект беше увеличаване цената на бутилките за вино, тоест увеличаване на себестойността на продукта и намаляване на печалбата. Производствената цена за бутилка вино през 2022-ра година е с 50% по-висока в сравнение с 2021-ва година. Направихме всичко възможно, за да олекотим краткосрочните удари."