Потребителското доверие в САЩ леко се покачва през юни, тъй като американците станаха малко по-предпазливи за бъдещето, показват нови данни, цитирани от CNN Business. Последният индекс на потребителското доверие на Conference Board се понижи до 100,4 през юни от ревизирано надолу ниво от 101,3 през май.
Данните за юни са в съответствие с очакванията на икономистите, но затвърдиха това, което се превърна в тема на дневен ред отвъд океана: въпреки продължаващия икономически растеж и исторически силния пазар на труда, американците казват, че доверието им е станало все по-слабо след продължителен период на висока инфлация и лихвени проценти.
"Детайлите продължават да ни показват колеблив, но не прекалено загрижен потребител", пишат икономистите от Wells Fargo Шанън Сийри Грейн и Джеремая Кол в бележка за инвеститорите във вторник.
Източник: iStock by Getty Images
Други данни от проучване, публикувани от Института за потребителско финансиране на Федералната резервна банка на Филаделфия, показват, че макар респондентите да поддържат нетна положителна перспектива за икономиката, повече от една трета от тях съобщават за загриженост относно свързването на двата края през следващите 7 до 12 месеца.
Измерванията на доверието на американците обикновено се следят внимателно, тъй като потребителските разходи представляват близо 70% от икономическата активност на САЩ. Но тази значимост е още по-голяма сега, когато президентските избори в страната са само след няколко месеца.
Бъдещите перспективи остават негативни
"Последният доклад на Conference Board показа, че американците се чувстват по-добре на пазара на труда, което надделява върху опасенията за бъдещето; Въпреки това чувствата на потребителите относно настоящите бизнес условия се охладиха", отбелязва Дана Питърсън, главен икономист на Организацията за бизнес членство и изследвания.
"Въпреки това, ако се появят съществени слабости на пазара на труда, доверието може да отслабне с напредването на годината", допълвя икономистът.
Потребителите изпитват различни нива на доверие в различните части на икономиката. Индексът на настоящите ситуации се покачи до 141,5 - най-високото му ниво от март. На този фон т. нар. индекс на очакванията спадна до 73, отбелязвайки пети пореден месец под 80, което Conference Board счита за праг, сигнализиращ за предстояща рецесия.
Индексът на очакванията е на или над този потенциален праг на рецесия само шест месеца от март 2022 г., когато ескалиращата инфлация принуди Федералния резерв да започне историческа кампания за затягане на лихвените проценти.
Инфлацията се охлади значително през последните две години, но все още е над целта на централната банка от 2%. Лихвените проценти остават на 23-годишен връх и помогнаха за намаляване на търсенето.
Въпреки че силният пазар на труда спомогна за поддържане на потребителските разходи и поддържа икономиката в раздвижване, двойният натиск на повишената инфлация и високите лихвени проценти притесни някои хора. Салдата по кредитните карти растат и просрочията се увеличават.
Последното проучване на труда, доходите, финансите и очакванията (LIFE) на Федералния резерв на Филаделли показа, че е налице рязко нарастване през годината на безпокойството относно свързването на двата края: през април 2024 г. 26,2% от респондентите, които са казали, че могат да платят всичките си сметки съобщиха загриженост относно възможността да направят това през следващите шест месеца. Това е увеличение от 20,7% през април 2023 г.
Предстои критичен прочит на американската инфлация
Индексът на потребителското доверие от вторник е отражение на по-нататъшното охлаждане на предстоящия растеж на разходите, смята Иън Шепърдсън, който е главен икономист на Pantheon Macroeconomics.
"На един ред индексът е в съответствие със забавящия се растеж на потреблението и леко нарастващия процент на безработица", пише той.
Индексът на доверието на Conference Board и индексът на потребителските настроения два пъти месечно на Университета на Мичиган са два от водещите измерители на нагласите на потребителите към настоящата и бъдещата сила на икономиката.
Въпреки че двата индекса обикновено се проследяват по подобен начин във времето, индексът на потребителското доверие се влияе повече от заетостта и условията на пазара на труда, докато индексът на настроението в Мичиган има по-голям акцент върху финансите на домакинствата и влиянието на инфлацията.