Чехия и Словакия имат дълга история в автомобилната индустрия. Двете държави са ключови европейски износители на коли и се класират на съответно 15-то и 19-то място в света сред най-големите производители. На глава от населението само Германия, Испания и Франция правят повече автомобили на Стария континент.

Страните има какво да предложат на компаниите от бранша - от стратегическо местоположение, свързаност със западноевропейските пазари, квалифицирани кадри, политическа стабилност и добре развита верига за доставки.

Дали обаче те ще се превърнат в жертва на собствения си успех, след като продажбите в сектора се сринаха под натиска на пандемията. На този въпрос отговор търсят от сайта Emerging Europe в своя анализ.

Автомобилите и компонентите за тях представляват значителна част от износа на Чехия или по-точно 20% от него. Лидерът в страната Skoda Auto, който е част от групата на Volkswagen, е един от най-старите производители в света. В Словакия индустрията има още по-голям принос за икономиката, като тя отговаря за 30 на сто от експорта.

Дори само от това става ясно, че състоянието на сектора е от ключово значение за здравето на икономиките на двете страни.

Kostal затваря заводите си в Словения и Словакия и мести дейността им в Пазарджик

Германски гигант затваря заводите си в Словения и Словакия и ги отваря в Пазарджик

Броят на заетите в компанията ще достигне 5 000 души

През последните няколко години автомобилната индустрия върви по пътя на радикална трансформация в фокуса към електрическите и хибридните модели, а пандемията добави допълнителен натиск върху нея.

Според Ян Прибула, който е генерален секретар на асоциацията на автомобилните производители в Словакия, производителите в момента се оказват притиснати от строгите изисквания за вредните емисии, въведени от Европейския съюз, и невъзможността те да бъдат изпълнени в посочения срок, заради забавяния, произтичащи от пандемията.

"Подходът на Европейската комисия може да доведе до големи глоби за производителите, а в резултат на това до допълнително свиване на производството и дори до бракуване на автомобили, които вече са слезли от производствената линия", обяснява той.

Войтех Северин, който е говорител на браншовата организация в Чехия, вярва, че държавата и европейските власти ще подкрепят сектора в този труден период. "В този момент всичко, което компаниите могат да направят, е да режат разходи и да направят най-доброто, за да запазят служителите си", посочва той.

Заради свързаността на автомобилния сектор с много други индустрии, прогнозирания спад от около 20% в продукцията на Чехия и от 30% в Словакия неизбежно ще засегне в широк мащаб икономиките.

Подобно на повечето сектори и автомобилният се очаква да се възстанови от кризата частично до средата на 2021 година и напълно до края на 2022 година. И въпреки мерките на правителствата в двете държави, които трябва да помогнат за ограничаване на безработицата, техният ефект няма да бъде дългосрочен.

Въпреки че двете страни са показали, че могат да бъдат адаптивни - Kia в Словакия и Skoda в Чехия работят по амбициозни планове за трансформиране на производството си към електрически модели, те няма как да останат напълно незасегнати от настоящата ситуация.

Volkswagen съкращава 3 000 души в Словакия

Volkswagen съкращава 3 000 души в Словакия

Заплатите ще растат по-бавно, заяви главният изпълнителен директор за страната

Това показват и първите съкращения в индустрията. През миналата година 3000 работници бяха освободени от завода на Volkswagen в Словакия, където се правят моделите Touareg и Porsche Cayenne. Пандемията заплашва още много служители в индустрията, които могат да загубят работата си.

Все пак от бранша се надяват именно на способността за бързо адаптиране на компаниите от сектора в Чехия и Словакия, които сега ще бъдат изправени пред най-големия си тест. И от това да го преминат успешно ще зависи здравето на икономиките на двете страни.