"Германската икономика е тежко засегната от пандемията. Но не толкова тежко, колкото големите съседи на Германия от еврозоната, където броят на заразените и починалите е по-висок", казват експертите от Института за икономически изследвания "Лайбниц" в Хале. "В Германия рецесията вероятно ще бъде в кулминацията си през второто тримесечие на 2020, тъй като епидемията утихна през май и юни. И тогава ограниченията бяха облекчени." Прогнозите на финансистите се подобриха за трети пореден месец, посочва "Ханделсблат". Въпреки това редица браншове са тежко засегнати.

Кои сектори са най-пострадали?

В пандемията някои виждат шансове. Светът може да стане по-екологичен, по-дигитален и по-ефективен, пише "Зюддойче Цайтунг". Ако занапред хората не летят със самолет за всяка среща, а залагат повече на видеоконференции, ще допринесат за опазване на околната среда. Но монетата има две страни. Какво ще се случи с авиолиниите? "Луфтханза" беше подпомогната с милиарди от държавата. Според някои прогнози, въздушният транспорт никога няма да се върне към състоянието, в което беше преди март 2020 година.

По данни на Федералната статистическа служба, цитирани от "Зюддойче Цайтунг", най-засегнати от кризата са гастрономията и хотелиерството. През март и април оборотите на фирмите в бранша са били със средно 75,8% по-ниски в сравнение със същия период през 2019 година. Най-силно засегнати са хотелите и пансионите: при тях спадът е 88,6%.

През март и април над 10 милиона германци са се възползвали от т.нар. програма за Kurzarbeit - предложената от държавата възможност за доплащане на заплатите на служители, които заради пандемията са преминали на съкратен работен ден. През май още 1,06 милиона души са кандидатствали за програмата. За сравнение: по време на пика на финансовата криза през май 2009 година на съкратен работен ден са били 1,44 милиона работници в Германия.

БМВ, Даймлер, Ауди ще освободят общо 30 000 служители

Пред сериозни предизвикателства е изправен автомобилният бранш. БМВ планира да съкрати 5% от служителите си. При 126 000 наети лица, това означава, че около 6000 ще загубят работата си. Очаква се да не бъдат продължени и договорите на служителите, които са временно заети - около 10 000 човека. През последните месеци БМВ, Даймлер и Ауди обявиха, че ще освободят общо около 30 000 служители. Тук не са включени множеството подизпълнители, които също ще пострадат от съкращенията. Всичко това се случва вследствие на сериозния спад при продажбата на автомобили в световен мащаб. Тази година се очаква да бъдат продадени между 15% и 20% по-малко леки коли в сравнение с 2019 година.

И макар големите концерни да са изправени пред редица проблеми, вероятно те по един или друг начин ще преживеят кризата, отбелязват "Зюддойче Цайтунг". Нещо, което не може да се очаква за малките компании, подизпълнителите и стартъпите. Последните имат нужда от инвестиции, за да развиват иновационни продукти и услуги. Много от средствата за тях обаче са стопирани заради пандемията. Изследване на сдружението за дигитална икономика "Битком" сочи, че 88% от бранша смята, че ситуацията за стартъпите се е влошила заради кризата.

Плавно възстановяване през 2021

Списание "Шпигел" представя последните прогнози на германския Институт за световна икономика, според които в Германия един милион души ще загубят работните си места заради пандемията. Според експертите броят на безработните в Германия ще нарасне от 5,0% през 2019 до 6,1% през 2020. През 2021 година икономиката плавно ще започне да се възстановява. Очакваният ръст на БВП догодина е 6,3%.

И докато гастрономията, автомобилостроенето и авиокомпаниите са големите губещи в пандемията, други браншове отбелязват плюс: така например от началото на пандемията е отбелязан скок в продажбите на велосипеди, каравани, трамплини и други спортни съоражения.