Падането на долара кара все повече автомобилостроителни предприятия от Европа да гледат към производство в САЩ. Едновременно с това компаниите от САЩ продължават да изнасят производството на автомобили към други страни с още по-ниски разходи - пише The New York Times.

Последният изявил желание да инвестира в завод в САЩ е Fiat. В понеделник шефът на концерна е казал, че спортната марка Alfa Romeo се нуждае от един завод в Северна Америка, за да бъде печеливша. След 13 години отсъствие Alfa Romeo възобновява производството в САЩ през следващата година.

Междувременно Volkswagen търси място за завод в източната част на САЩ. Германците бяха първата западна автомобилна компания, която отвори американски завод, но през 1988 го затвори. Решението дали народната кола ще се прави отново в САЩ ще бъде взето в средата на 2008 г.

Луксозните BMW и Мерцедес вече имат заводи в южните части на САЩ. Според анализатори, ако Volkswagen и Fiat дойдат в Америка, могат да ги последват френски компании  като Рено и Пежо - Ситроен, ако евро продължи да бъде толкова силно.

Специалисти обясняват: валутните курсове са критичен лост на печалбите на едно предприятие, когато си в глобалния бизнес. Начинът да се предпазиш от колебанията на валутите е да имаш заводи по целия свят. Засега САЩ определено е по-привлекателно място за производство от Европа.

Ситуацията с BMW и Mercedes го показва: те започнаха да произвеждат в Америка през 1990те и разшириха производството си, щом доларът започна да пада. Има даже намеци, че ако ситуацията на валутните пазари се запази, в бъдеще BMW може да започне да произвежда двигатели и предавки в САЩ.

В понеделник едно евро в Ню Йорк струваше $1.4712.

Скъпото евро направи производството на коли далеч по-скъпо в Европа, отколкото в САЩ. Производителите или трябва да се задоволят с по-ниски печалби, или да вдигнат цените. Но специално на американския пазар, спадът в продажбите на компаниите означава, че трудно ще се прибират повече пари от клиентите.

В автомобилната индустрия дори $100 в цената имат значение. А промяната на валутния курс е довела до хиляди, а за някои марки и десетки хиляди долара разлика. Преди последното пропадане на долара, работник в автомобилната индустрия на Западна Европа е печелил средно $10 на час повече от работник в САЩ.

Шефът на Фиат е обяснил, че слабият долар и конкуренцията на американския пазар прави Alfa Romeo губеща марка на американския пазар за пръв път от стартирането там преди четири години. Цена от $1.10 за евро вече носи загуби - сега е още по-скъпо да се произвежда. Така че в среден и дългосрочен период няма съмнения, че Fiat ще трябва да произвежда автомобилите си в Америка, за да продава на печалба в САЩ.

Volkswagen се надява да удвои продажбите си в Северна Америка до 800 хиляди броя годишно. Компанията произвежда малогабаритни автомобили като New Beetle в Пуебла, Мексико. Така че Volkswagen има възможност да се разширява в Мексико вместо в САЩ. В Северна Америка Volkswagen не са били на печалба от 2002 г., миналата година загубите им бяха $800 млн.

Слабият долар кара производителите от Детройт, които сега сглобяват много от моделите си в Мексико, да преразгледат операциите си в Канада. Канадският долар сега е по-скъп от долара на САЩ и някои от преимуществата от вноса на части от заводите в Онтарио изчезнаха.