Великобритания ще строи нова високоскоростна железопътна линия, която се очаква да се превърне и в най-скъпият подобен проект в света. High Speed 2 (HS2) е проект в две фази - първата фаза трябва да свърже Лондон с Бирнингам, а втората ще се разклонява, свързвайки Бирнингам с Лийдс и Манчестър.
Прогнозната цена на проекта обаче стана повод за противоречиви мнения и докато някои в правителството на страната са на мнение, че HS2 е "най-голямото инфраструктурно решение за Великобритания след Втората световна война", други мислят, че проектът е излишен. Изграждането на високоскоростната линия стана и дилема за премиера Борис Джонсън, след като оценката продължава да расте.
Очаква се премиерът все пак да вземе решение за изграждане на линията, а официалното становище ще бъде представено днес.
Официалният преглед на правителството за схемата поставя потенциалните разходи на стойност 106 милиарда паунда, информира BBC.
Какво всъщност прави проектът толкова скъп?
Бързи влакове. Много влакове
Планът за HS2 е проектиран така, че железопътната линия да може да побира повече влакове на час отколкото всяка друга високоскоростна линия в света - 18 влака.
Цялата инфраструктура около проекта - например броят на платформи в гарите и системите за сигнализация - са проектирани предвид големия капацитет на влакове.
Предвидено е влаковата система да бъде най-бързата такава в Европа, влаковете ще пътуват със скорост до 360 км/ч. Изравняването на коловоза на първия участък между Лондон и Бирмингам ще направи възможно пускането на дори по-бързи влакове, достигащи скорост от 400 км/ч. А всички влакове са скъпи.
Несигурност, рискове
Когато се започне планирането на голям инфраструктурен проект като HS2, експертите трябва да правят информирани оценки за времето и парите, необходими за завършване на всяка фаза. Компанията HS2 Ltd обаче беше широко критикувана, че не отчита достатъчно и реално рисковете и несигурността около проекта в своите изчисления.
Бившите директори на HS2 дори обвиниха компанията, че поддържа изкуствено ниски разходи, за да направи проекта по-привлекателен. HS2 Ltd отхвърля това твърдение.
Великобритания вече направи проучвания под повърхността по маршрута от Лондон до Бирнингам. Според експерти наземната част е по-рискова заради неизвестните около изграждането.
Проучвания за втората фаза на проекта все още не са направени, поради което окончателната цена е неясна.
Имотите в Лондон не са евтини
HS2 трябва да си пробие път през претъпкан пейзаж. Първоначалният участък от London Euston до Old Oak Common в западен Лондон ще бъде през гигантски тунел под централен Лондон. Изграждането на спирки и други предполага закупуването на земя, включително жилищни сгради , а жилищен блок в Лондон не е евтин. Междувремнно изчисленията по това перо на HS2 Ltd са силно подценени.
В едно от проучванията, поръчани от HS2 Ltd и представени пред BBC, голям брой от имотите дори не са били оценени.
Оттогава HS2 Ltd провежда по-задълбочена работа за подобряване на своите оценки.
Други препятствия
Изграждането на тунел под претъпкан мегаполис може да се окаже доста трудно. Трябва да се предвидят фактори като съществуващи подземни водопроводи, окабеляване и други. На места ще се наложи преместването дори на пътища и реки.
По трасето, което е дълго около 530 километра, примерите за подобни дейности са много, което допълнително оскъпява общата цена на проекта.
Виадукти
През повечето време гледката по пътя между Лондон и Бирнингам няма да бъде много вълнуваща, пишат авторите на BBC.
Целият проект за първата фаза предвижда 25 мили тунели и 12 виадукта. Най-дългият тунел ще бъде дълъг 16 километра, а в най-дълбоката си точка той ще бъде 90 метра. Най-големият виадукт ще бъде дълъг 3,2 километра и ще бъде най-дългото такова съоръжение в страната.