"И да ми донесеш кафе и шоколад от Германия!" - получавали ли сте подобни поръчки преди пътуване? Едно проучване доказва, че продаваните на Запад маркови продукти са доста по-качествени, отколкото продаваните на Изток.

В Румъния кафето все още има по-особено значение - заради времената на комунизма, когато то е било сред най-дефицитните стоки. Днес подобен проблем няма, но все още много румънци предпочитат роднини и познати да им пращат кафето или шоколада от Германия или Австрия. Тези предпочитания са добре познати и в България. Защо ли? Защото маркови продукти, продавани в Източна Европа често не съдържат това, което обещават. Много румънци например се оплакват, че купената в тяхната страна Кока-кола не е със същия вкус както във Виена или Мюнхен.

Само шоколадът Милка е еднакъв навсякъде

Публикувано през април проучване на словашката централа за защита на потребителите доказва, че подозренията не са лишени от основания. То е финансирано от постоянното представителство на Европейската комисия в Братислава, а резултатите от него ще бъдат предоставени на еврокомисаря по защитата на потребителите Джон Дали. Проучването твърди, че много от продаваните на източноевропейския пазар продукти са с по-лошо качество от същите марки, продавани на западния. Конкретен пример са Кока-колата, кафето или пък червеният пипер на фирмата "Котани". Изследователите са закупили едни и същи продукти в супермаркети в Германия, Австрия, Чехия, Полша, Словакия, Румъния, България и Унгария и са ги сравнили. Така излиза, че единствено качеството на шоколада Милка е едно и също навсякъде. Всички останали продукти били с далеч по-високо качество в Германия и Австрия.

Изследователите установяват, че Кока-колата в Източна Европа е подсладена с изоглюкоза, която се добива от царевично нишесте и е по-евтина. В Германия и Австрия за тази цел се използват захароза и кристална захар. От фирмата производител остават много изненадани от резултатите и настояват, че продуктът им се произвежда навсякъде по един и същи начин. Уверяват още, че ще проучат по-подробно резултатите, за да открият на какво се дължи "конфузията".

Докато продуктите на Изток повишат качеството си, източноевропейците си търсят други начини да стигнат до "хубавото" кафе. В румънския град Сибиу например всяка седмица пристига автобус от Германия и Австрия, пълен с кафе, шоколад и перилни препарати.

Перфектният бизнес за находчивия източноевропеец

Мариус Попеску от години пътува веднъж седмично до германско-австрийската граница и купува от супермаркетите стоките, които са на промоция. В Сибиу най-добре се продават олиото и кафето, а преди празници - сладкишите. Мариус знае, че този бизнес не е съвсем легален - понеже не плаща данъци за продаденото. Идеята да снабдява жителите на Сибиу с вносни продукти му идва след едно ходене в Германия, покрай което всички съседи му поръчали да им донесе кафе.

Когато губи работата си, му остават пътуванията. Междувременно си е построил къща, включил е в бизнеса и братята си. Мариус не знае нищо за словашкото проучване, което не го безпокои. Тъй като той е сигурен, че ще мине още доста време, докато Румъния се сдобие със същото качество. И бизнесът му процъфтява, тъй като вече взима поръчки и за по-скъпи стоки като парфюми.