Потребителят има право да приеме възможността за ваучер, с който да отложи дадено пътуване. Той може и да поиска парите си обратно. Ако на потребителя е предложен единствено вариантът с ваучер, тогава туроператора ще наруши действащото законодателство. Това заяви Богомил Николов от асоциация "Активни потребители" пред Bulgaria On Air.

По думите на експерта това законодателство е действащо от години и не е променяно, въпреки инициативите на някои държави

Когато почивката не е организирана от туроператор, а чрез определена платформа, в сила са общите търговски правила. за тези платформи действа законодателството на държавата домакин, обясни Николов.

"Тези туроператори, които съумеят на убедят клиентите си да получат ваучери, на цената на известни отстъпки като максимална гъвкавост по отношение на периода или дестинацията, ще си спечелят клиенти, докато тези, които избягват действащите закони. ще си навлекат лоша слава и след пандемията.

Той заяви, че е важно туроператорите да вземат пример от авиокомпаниите, които се оказаха максимално гъвкави. Доста компании продават билети с отворени дати. Клиентите трябва да са спокойни, да изберат абсолютно доброволно тази възможност с ваучера, категоричен е директорът на асоциацията.

Нелоялни практики

По време на извънредното положение, а и сега асоциацията изпраща сигнали за нелоялни практики, свързани най-вече със страха от вируса, като се предлагат мними продукти за лечение, укрепване на имунитета и т.н. Според Николов колкото и да е строг надзора, потребителят трябва да е бдителен. Той даде пример с душ, който предпазва от коронавируса. По думите му, това дори да звучи абсурдно, има хора, които правят и такива необмислени покупки. Той посъветва потребителите да подхождат внимателно към подобни покупки.