Европейските автомобилни производители най-вероятно ще бъдат засегнати от стачката на докерите в пристанищата на източното крайбрежие на САЩ и крайбрежието на Персийския залив. По-дълго прекъсване може да се окаже "изтощително" за целия сектор, коментират представители на индустрията и анализатори.

Докерите започнаха първото си мащабно спиране от почти 50 години вчера, спирайки потока на около половината океански кораби на САЩ.

Синдикатът на Международната асоциация на крайбрежните работници, представляващ 45 000 пристанищни работници, преговаряше с работодателската група на американския морски алианс (USMX) за нов шестгодишен договор.

Група, представляваща големи автомобилни производители, призова Белия дом да посредничи за резолюция.

"Една продължителна стачка ще бъде изтощителна за веригата за доставки на автомобили и ще навреди на автомобилните общности и потребителите", коментира Джон Бозела, главен изпълнителен директор на Алианса за автомобилни иновации.

Той отбеляза, че пристанищата, засегнати от стачката, са обработили 34% от цялата търговия с автомобили и части в САЩ на стойност 135,7 милиарда долара миналата година.

Как докерите в САЩ могат да сринат глобалния морски транспорт

Как докерите в САЩ могат да сринат глобалния морски транспорт

Това ще е първата толкова голяма стачка от 1977 г. насам

"Ако продължи седмици, това ще бъде трагедия", каза Стив Хюз, главен изпълнителен директор на HCS International, който съветва автомобилния сектор по проблемите на корабоплаването.

Въпреки че производителите на автомобили биха могли да издържат известно време без доставки на превозни средства, недостигът на части със сигурност ще навреди.

Асоциацията на производителите на автомобили и оборудване, търговска група за доставчици на автомобили, също призова президента Джо Байдън да принуди двете страни да се върнат на масата за преговори.

Недостигът на части може да накара някои автомобилни производители да намалят производството на автомобили, въпреки че анализатори смятат, че някои може тихо да приветстват това. Stellantis например, има много големи запаси от превозни средства.

Анализаторът на Barclays Дан Леви заяви, че 70% от вноса на авточасти в САЩ идва през засегнатите пристанища, въпреки че компаниите вероятно са натрупали някои запаси, тъй като рискът от стачка е бил видим от известно време.

Европейските производители на автомобили, много от които използват пристанищата в стачка, ще бъдат най-засегнати, заяви още Леви.

BMW и Volkswagen казват, че наблюдават ситуацията отблизо и работят за минимизиране на всяко въздействие, докато Volvo Car заяви, че разработва планове за действие при извънредни ситуации, но все още не е имало забележимо въздействие.

Европейският внос представлява почти половината от продажбите на германските автомобилни производители в САЩ през последните години и Volvo Car е още по-зависима, заяви Леви.

Въпреки това, с по-високи запаси от обичайното, компаниите може да са се подготвили и въздействието на стачката може да бъде ограничено, освен дълго прекъсване, каза той. Производителят на камиони Volvo каза, че компанията е складирала части и е обмисляла пренасочване на доставките, за да минимизира въздействието, и не очаква никакво въздействие в краткосрочен план.

Производителите на автомобили в Детройт всъщност могат да се възползват скромно, тъй като намалените запаси в индустрията биха могли да ограничат ценовия натиск, каза Леви. Компаниите, включително General Motors и Ford са по-вероятно засегнати от вноса на части, тъй като по-голямата част от техния внос на превозни средства идва с камиони и железопътен транспорт от Канада и Мексико.

Ford каза, че е твърде рано да се спекулира за потенциални въздействия.

Азиатските производители на автомобили може да бъдат по-малко засегнати според екипчета.

Toyota, натрупал допълнителен инвентар от превозни средства през последните няколко седмици, за да спечели време и следи отблизо преговорите, заяви в интервю изпълнителният вицепрезидент на Toyota за Северна Америка Джак Холис.

Mazda заяви, че пристанищата на Балтимор и Джаксънвил, Флорида, са важни за японския автомобилен производител, но запасите от автомобили са достатъчни, за да отговорят на краткосрочното търсене. Honda е засегната от стачката, но не предоставя подробности, докато Nissan заяви, че е приложил извънредни мерки за смекчаване на закъсненията, но отказа да предостави подробности.