Потребителите по света ще се изправят пред още по-високи цени на ежедневните стоки, предупредиха през тази седмица редица международни корпорации: от хранителния гигант Unilever Plc до производителя на смазочни материали WD-40 Co., които се борят с трудностите във веригите на доставките.
Производителят на сапуни Dove и блокчета сладолед Magnum повиши цените средно с повече от 4% през последното тримесечие, най-големият скок от 2012 г., и сигнализира, че повишението на цените ще продължи и през следващата година. Подобен рефрен дойде и от Nestle SA, Procter & Gamble Co. и Danone SA, чиито продукти доминират в супермаркетите и кухненските шкафове на потребителите.
"Очакваме поне още 12 месеца инфлационен натиск", каза изпълнителният директор на Unilever Алън Джоуп в интервю за Bloomberg Television. "Ние сме в инфлационна среда, която се случва веднъж на две десетилетия".
Компаниите са изправени пред ужасна комбинация от предизвикателства във веригата на доставките, както и по-високи разходи за енергия, суровини, опаковки и доставка. Докато повечето производители на потребителски стоки, докладващи резултати тази седмица, изразиха увереност, че ще успеят да ограничат дългосрочния удар по рентабилността, това означава, че болката от по-високите цени ще премине върху потребителите, увеличавайки натиска върху разходите с наближаването на Коледа.
В САЩ инфлацията се ускори до най-високата си стойност от 2008 г. В еврозоната тя също е на 13-годишен връх, а в България - на 9-годишен. В развитите икономики дисбалансът между търсенето и предлагането след пандемията изтласка темпа на повишение на потребителските цени до над 4% едва за втори път през последните две десетилетия.
Възвръщането на инфлацията бележи сериозна промяна в глобалната икономика и представлява ново предизвикателство за централните банкери след години на понижаване на целите за инфлация. Те се опитват да разберат дали трябва да ускорят премахването на стимулите от икономиките, обхванати от пандемия, или да ги запазят, защото ценовите скокове са временни.
"Това е история, която е еднаква в целия свят", каза Дженифър Лий, старши икономист в BMO Capital Markets. "Това е просто нещо, с което потребителите трябва да се примирят в момента."
Компаниите обикновено повишават цените постепенно, поради което началото на инфлационен период обикновено уврежда рентабилността най-много. Ако прехвърлят увеличенията на разходите твърде бързо, купувачите ще преминат към по-евтини продукти от конкурентите или ще отложат покупките. "Не можете да прехвърляте увеличения на цените от днес за утре", заяви изпълнителният директор на Nestle Марк Шнайдер по телевизия Bloomberg тази седмица. "Но сега именно това се случва."
Общото ценообразуване на Nestle нарасна с 2.1% през третото тримесечие, най-бързо от поне пет години. Потребителите на развиващите се пазари досега се сблъскват с най-голямата инфлация, както се вижда от резултатите на Nestle. Швейцарският хранителен гигант, който прави кафето Nespresso и пиците DiGiorno, повиши цените в тези страни с 2.6% през първите девет месеца на годината, три пъти повече отколкото на развитите пазари.
Schneider очаква маржовете да спаднат тази година предвид времето, необходимо за прехвърлянето на по-високите разходи на потребителите. След това те трябва да възобновят подобряването си през 2022 г. "Това, което виждаме от фронта на инфлацията, е, че ситуацията ще се влоши и след това, разбира се, работим върху ценообразуването, за да компенсираме по-голямата част от това", казват от компанията.
Danone също посочи, че купувачите в Европа и САЩ няма да избегнат ценовото повишаване. Компанията очаква разходите да се повишат с около 9% през втората половина на годината. "Можем да видим още по-високи темпове на инфлация през следващата година", каза главният финансов директор Юрген Есер по време на конферентен разговор.
P&G, производителят на омекотителя за тъкани Downy и кърпички за лице Puffs, очаква 2.3 милиарда долара разходи през тази фискална година от повишените разходи за стоки и превоз. Компанията увеличи цените на много продукти и каза, че ситуацията ще продължи да се "развива".
Федералният резерв заяви в доклада си за икономиката на САЩ тази седмица, че много фирми показват "по-голяма способност да предават увеличението на разходите на клиентите си на фона на силното търсене". Една мярка за инфлационните очаквания в САЩ се повиши до най-високото си ниво от 2005 г. насам - сигнал, че финансовите пазари губят вяра в идеята за "преходна" инфлация. В Обединеното кралство ръстът на цените се насочва към темп, който е повече от два пъти по-висок от целта на централната банка на страната. Британските потребители са особено уязвими, тъй като Brexit увеличава предизвикателствата. Секторът на гостоприемството в страната има недостиг на персонал от 500 000 работници и е изправен пред инфлация на разходите от цели 18%, според Федерацията за храни и напитки. Заплатите на шофьорите на камиони растат, тъй като транспортирането на стоки се превръща в кошмар за бакалиите в Обединеното кралство.
Ценовият натиск не е изолиран само до ежедневните артикули. Купувачите на употребявани автомобили в Обединеното кралство харчат около една четвърт повече от преди година, тъй като нарастващото търсене се сблъсква с ниската наличност, според Auto Trader Group Plc. Според изданието 17% от превозните средства на по-малко от една година са по-скъпи от новите си еквиваленти.
Джей Ремболт, финансов директор на WD-40, базираният в Сан Диего производител на промишлени смазочни материали и почистващи препарати, каза по време на конферентен разговор, че компанията изпитва "значително увеличение" на транспортните разходи и такси от доставчици и вдига цените в отговор. "Очакваме цените да останат повишени до средата на следващата година, преди да започнем да виждаме известно облекчение на фронта на веригата за доставки", каза Лий от BMO.