Испанските млекопроизводители, организирани от COAG (Координаторът на испанските фермерски организации) в основните млекопроизводителни райони на страната, излязоха на улицата, за да демонстрират пред обществеността бедственото положение на млечния отрасъл, информира farmer.bg.

Фермерите настояват правителството да вземе незабавни мерки, за да се продотврати изчезването на млечното животновъдство.
Испанските фермери продават суровината на цена 27 евроцента за литър, пояснява генералният секретар на Комитета по селско стопанство COAG Мигел Бланко.

Браншовите организации смятат, че местното млекопроизводство се контролира от френски и немски фирми, които натискат надолу цената на млякото и затова призовават правителството да си върне контрола над испанското млекопроизводство.

Текущата квота за производство на мляко в Испания дава възможност фермерите годишно да произвеждат около 6, 36 млн. тона мляко. Но заради високата себестойност фактическото производство в момента едва успява да достигне около 6 млн. т., а търсенето на млечни продукти се оценява на 9,5 млн. тона. В резултат на това Испания внася над една трета от млечните си продукти: около 400 000 т. сурово мляко (основно от Франция), 150 000 т. сухо мляко, както и вносни сирена (основно немски).

Така че не е учудващо, че средната цена в Испания франко ферма е едва 27 евроцента за литър, което е много по-малко, отколкото в останалите европейски страни.

При това в испанските ферми е разпространена една от най-скъпите производствени системи със стойност на дневната дажба от 7 евро на крава, тъй като изхранването на млечните крави се осъществява основно със зърнени фуражи, чиято цена в Европейския съюз се е увеличила средно с 22 процента (а при соята увеличението е средно с 80 процента) и съставлява над 67% от производствените разходи.

В същото време търговията на дребно използва млякото като въдица за потребителите, като го продават на изключително ниски цени.

Според бранша четири са основните причини за трудностите на испанските млекопроизводители:
- резкият скок на цените на фуражите;
- невъзможността да се отразят по-високите производствени цени в изкупните;
- използването на евтино мляко от големите търговски вериги за зарибяване на клиенти;
- конкурентоспособните цени на вносната млечна продукция от Франция и Германия.