Въпреки че Европа настоява за постепенно премахване на изкопаемите горива, ново проучване цитирано от Reuters установява, че по ирония на съдбата петте най-големи членки на ЕС наливат милиарди долари субсидиране на служебни автомобили с двигатели с вътрешно горене в размер на 42 милиарда евро годишно. В Европа фирмените автомобили съставляват около 60% от продажбите на нови автомобили.
Законно ли е това?
Консултантската компания Environmental Resources Management (ERM) установява, че петте най-големи членки на ЕС харчат 42 милиарда евро годишно за субсидиране на служебни автомобили, работещи с изкопаеми горива. Екологичната група Transport & Environment (T&E) на този фон призовава за повече субсидии за електромобили.
По-подробен поглед на разходите показва, че Италия предоставя 16 милиарда евро субсидии за служебни автомобили, работещи с изкопаеми горива, следвана от Германия, която предоставя 13,7 милиарда евро. Франция плаща 6,4 милиарда евро, докато Полша плаща 6,1 милиарда евро годишно.
Около 15 милиарда евро в четирите страни отиват за субсидиране на SUV, установи проучването. На свой ред шофьорите на служебни автомобили получават годишни данъчни облекчения от 6 800 евро, "вариращи до 21 600 евро за силно замърсяващи по-големи модели", пише Reuters.
"Напълно нелогично и неприемливо е, че все още наливаме милиарди пари на данъкоплатците в технология, която напълно противоречи на програмата за зелен преход на Европейската комисия", смята директорът на флотите на T&E Стеф Корнелис, цитиран от Reuters.
В Испания данъчните облекчения за служебни автомобили са подобни на тези за частни превозни средства, главно поради относително високата ставка на обезщетенията в натура. Но тъй като Испания предлага минимални стимули за компаниите да изберат електрически автомобили, навлизането на корпоративни електромобили е само 3,7%, съобщава T&E.
Междувременно продажбите на електромобили в Европа са намалели, като продажбите на BEV са спаднали с 44% в ЕС през август. Германия, най-големият пазар на електромобили, отчете спад от 69%, докато Франция отбеляза спад от 33%, според данни на индустрията.