Истинска приливна вълна от узо, ципуро и раки към експортните пазари отчита Асоциацията на гръцките производители на спиртни напитки. По техни данни 2022 г. е рекордна за износа в сектора, пише "Катимерини" в свой материал.
Като количества и стойност, резултатите са по-добри даже от последната предпандемична година - 2019 г. Оказва се, че и българските ценители на алкохолните напитки са допринесли за това.
Цифром и словом: Според браншовата организация износът през 2022 г. е на стойност от 96,71 млн. евро, което е 11,83% ръст на годишна база. От "Катимерини" отбелязват, че фактор в случая е и повишаването на цените средно с около 11%.
На този фон идва и 5,65% ръст в обема на годишна база. През миналата година изнесеният алкохол е бил 37,98 млн. кг, пише гръцкото издание.
В сравнение с 2019 г., виждаме ръст от 27% в стойността и 10% - в количеството.
Детайли: Три четвърти от гръцкия алкохол отива в други страни от ЕС, като там също тенденцията е положителна.
Според асоциацията много западни туристи започват да търсят гръцките напитки на родните си пазари в западните страни, след като за първи път са ги опитали по време на почивката си. Голям износ има и към диаспората в чужбина.
Контекст: Добрите резултати на алкохолния експорт показват, че Гърция добре успява да позиционира своя бранд, неизменна част от който е узото.
Макар и косвено, данните показват и добро състояние на туристическата индустрия - чужденците в курортите се превръщат в "посланици" на местната продукция сред своите близки и приятели и това има измерим резултат.
Още нещо: От браншовата организация специално отбелязват и ролята на българския пазар за високите нива на експорта.
Оказва се, че сериозен износ има и към Ирак. Причината според "Катимерини" е, че узото е подобно на местната анасонова ракия арак, чието производство е силно ограничено след години на война в страната.