Сърбия засилва фокуса си върху развитието на инфраструктурата като внегрява проект за надграждане на 3 735 километра мрежа. Проектът бе одобрен тази седмица от Световната банка, която предоставя 62,5 милиона долара финансиране от общия пакет на програмата от 400 милиона долара. Световната банка си сътрудничи с Френската агенция за развитие с 50% съвместно финансиране на първа фаза, пише Emerging Europe.

"Железопътната мрежа на Сърбия е основен актив за страната и има потенциала да играе стратегическа роля за растежа на работните места в страната", казва ръководителят на Световната банка за Сърбия Стивън Недева. По думите му програмата ще доведе до по-качествена инфраструктура, безопасност, вътрешна и регионална интеграция, ускорен икономически растеж и по-добра бизнес среда в региона.

Сърбия планира да инвестира 3,3 милиарда долара в своята железопътна мрежа през следващото десетилетие, да електрифицира напълно своите жп линии и да внедри изцяло Европейската система за управление на железопътния трафик.

Програмата се фокусира върху три ключови аспекта: увеличение на използването на мрежата, намаляване на смъртността по железопътната мрежа с 23% и 10% увеличение на пазарния дял на националните товарни жп линии през следващите 10 години.

"Програмата е изцяло съобразена с програмата за присъединяване на Сърбия към Европейския съюз, включително ангажимента й към Зелената сделка на ЕС, която предвижда 90 процентно намаление на транспортните емисии", заяви Недева.

В края на миналата година руската  компания RZD International подписа споразумение за 58 милиона евро за втората фаза на реконструкцията на участъка Стара Пазова-Нови Сад на железопътната линия Белград-Будапеща, като работата трябва да приключи до края на 2021 година.

Сърбия води преговори с Китай за закупуване на високоскоростни влакове.