До края на седмицата администрацията на президента Доналд Тръмп ще наложи мита върху вноса от Китай, които ще засегнат продукция на стойност 60 млрд. долара.
Тарифите ще бъдат насочени към информационните технологии, потребителската електроника и телекомуникациите, както и други продукти, които се възползват от американската интелектуална собственост съобщават два анонимни източника на Reuters.
Тарифите, разрешени съгласно Закона за търговия на САЩ от 1974 г., могат да засегнат и стоки като като дрехи и обувки, като в крайна сметка списъкът да включва 100 продукта. Те могат да ограничат и китайските инвестиции в Щатите.
Митата могат да бъдат пуснати за публично обсъждане, което ще забави датата на влизането им в сила и ще позволи на индустриални групи и компании да подадат възражения.
Това би било значително по-различно от бързото въвеждане на тарифите за стомана и алуминий, които ще влязат в сила на 23 март, само 15 дни след като президентът Доналд Тръмп официализира налагането им.
Забавянето може да даде време за преговори с Пекин в опит да разрешат търговски въпроси, свързани с практиките на Китай спрямо интелектуалната собственост.
Китай има излишък от 375 млрд. долара в търговията със САЩ, което дразни Вашингтон и го провокира да търси ответни мерки. Един от най-спорните въпроси между двете икономически суперсили е интелектуалната собственост.
Американските власти обмислят налагането на голяма глоба на Пекин, обвинявайки китайците в кражба на интелектуална собственост и търговски тайни. Компаниите от САЩ се оплакват, че китайското правителство ги е принудило да прехвърлят интелектуалната си собственост в Китай, за да имат право да правят бизнес в страната.
Митата разтревожиха десетки бизнес групи в САЩ, които се опасяват, че ограниченията ще доведат до повишаване на цените за потребителите, закриване на работни места и ще нанесат тежък удар на финансовите пазари.
Широкообхватните тарифи за китайски стоки "ще предизвикат верижна реакция с отрицателни последици за американската икономика", пише в писмо до президента коалиция от повече от 40 бизнес групи. Тя представлява търговци на дребно и производители на всичко - от играчки до вино. Позицията им споделят и технологичните гиганти Amazon, Google, Facebook и Microsoft.