Използваното в англоезичните страни съкращението BYOB на шведски звучи малко по-различно, но идеята е същата. Мебелната верига IKEA, която е известна с достъпните си цени на вътрешно обзавеждане, въвежда от днес във всичките си американски магазини пазаруване на принципа "Bring your own bag" (носете си собствена торбичка). Също от днес, веригата ще изисква от американските си клиенти да й заплащат по 5 цента за всяка найлонова торбичка, която използват, за да отнесат стоките си у дома, съобщава списание Newsweek.

Идеята тук не е да се гони по-голяма печалба (както много хора у нас сметнаха, че веригите магазини в България целят след 1 януари, таксувайки торбичките по 10 ст.), а по-скоро да се ангажира обществото да пести найлона и да използва чантчки за многократна употреба. IKEA, както и много други магазини по света, се опитват по този начин да припомнят на потребители, че безплатната торбичка днес би струвала на планетата ни много повече утре, тъй като найлонът се разгражда изключително трудно.

"Претъпкваме Земята с пластмаса и найлон", коментира днес говорителя на IKEA. В магазините на компанията ще се продават и популярните "Big Blue Bags", които са торби за многократна употреба и ще струват 59 цента. "Искаме да накараме клиентите ни да се замислят, колко найлон употребяват дневно и какво става с него след като го изхвърлят". IKEA разполага с 29 обекта в САЩ, така че резултатите от програмата може да са много сериозни.

Когато IKEA въведе подобна цена за найлоновите си торбички във Великобритания, употребата им е намаляла с 95%, според представители на компанията. Според прогнози на IKEA, употребата на найлонови торбички в САЩ може да се редуцира на половина от 70 млн. на 35 млн. само през първата година от стартиране на програмата.

„Приветстваме начинанието на IKEA", заявява днес Алън Хершковиц, експерт към Американският ресурсен център във Вашингтон. Той отбелязва, че найлоновите торбички се произвеждат или от петролни продукти или от природен газ. „Според мен няма много смисъл да използваме изключително скъпата суровина суров петрол, за да произвеждаме торбички, които изхвърляме почти веднага". За да се произведе материала за найлоновите торбички, в атмосферата се отделят огромни емисии отровни газове, фосфин и парникови газове.

Ако американците са по-запознати с тези факти, това може би ще даде по-голямо отражение върху навиците им. Като цяло, гражданите в САЩ изхвърлят около 100 млрд. полиетиленови торбички всяка години, а само 1% от тях се рециклират. Въпреки че торбичките в днешно време са достатъчно издръжливи, за да бъдат използвани многократно (а изхвърлени в природата биха се разложили за около 1,000 години), повечето американски семейства употребяват над 60 торбички за един месец. „Голямата синя торба" за 59-цента на IKEA също е направена от найлон, но издържа поне 1,000 курса до магазина.

Естествено не всеки разбира и приема новата инициатива на IKEA. „Да се представяш за голям еко-защитник, само защото ограбваш клиентите си, като им продаваш пликчета е просто смешно", споделя Роб Кребс председател на Американския химически институт. „Едва 4-5% от всичкия петрол в САЩ годишно се използва за направата на найлон, а само 29% от него се употребява за торбички в магазините", продължава той. В този ред на мисли, ограничаването на употребата на найлонови торбички, няма да се отрази значително на консумацията на петрол и газ.  

Отделните щати в САЩ също се опитват да подходят по-природосъобразно към проблема, като в град Сан Франциско, вече има закон, който позволява употребата само на найлонови пликчета произведени от естествени продукти. Все пак хубаво е да се замислим не само за удобството си, но и за околната среда, а в следващите години това ще е особено важно, ако искаме да намалим вредното въздействие от човешката дейност.