Има три проблема, които трябва да решим. Първият е свързан с високата академичност, на това, което се представя на децата. Тя може да идва от учебните програми, може да идва от учебниците. От това, което правим като преглед в момента изглежда, че има доста голям проблем с учебниците, но тъй като те се базират на програмите, ние трябва да почнем от програмите, да сме сигурни, че там излишният академизъм е премахнат и след това да се отрази в учебниците. Това каза образователният министър Николай Денков в ефира на БНТ.
По думите му вторият проблем е свързан с това, че децата много често не разбират защо учат едно или друго нещо. "Затова трябва да дадем възможност с примери, които свързват това което учат с техния живот, с това, което се случва около тях, включително и да отидат за уроци по история на исторически места. Да успеят да свържат това, което учат, с това, което ще им трябва след това и което им изгражда мирогледа", заяви Денков.
Третият проблем според образователния министър е, че няма достатъчно време за упражнения за усвояване на компетенциите и уменията, които изграждат един човек и му помагат да се реализира в живота.
"Третият проблем е свързан с първите два. Ние като махнем академизма, като дадем примери, ще помогнем повече да се упражняват, но изисква също така и повече време за упражнения. Аз не не искам да влизам днес в тази тема, но затова и поставихме въпроса дали няма нужда от малко по-дълга учебна година там, където нашата учебна година е по-кратка от учебната година в другите държави", каза той.
Денков, посочи още, че понякога написаното в даден учебник е в пъти повече от заложеното в съответната учебна програма. Той обясни, че се обмисля възможността да има разнообразни материали за учениците с различни интереси и ниво на подготовка, но това по-скоро трябва да стане чрез помагала и електронни ресурси. Образователният министър заяви също, че се работи по осигуряването достъп за всички ученици до видеоуроци и др. ел. ресурси.
Денков коментира и новите правила по отношение на матурите. По думите му промените са очаквани и необходими, като част от тях за заложени в Закона за предучилищното и училищното образование, приет през 2015 г. Те са свързани с по-големия брой предмети за втората матура, включително и изпитите на професионална квалификация в професионалните гимназии.
Ще има и повече въпроси с отворен отговор, което плаши децата и родителите, но за учениците, които знаят как да изразят собствена мисъл, това щяло да бъде по-лесно, а не по-трудно.
Променя се и прагът за тройка от 23 на 30 точки, защото не е бил променян от 2008 г. и е бил вече неадекватен, като идеята е за тройка да се знае поне една трета от материала.
Във връзка с казуса с признаването на званието на председателя на ПГ на "Продължаваме промяната" и кандидат за управител на БНБ Андрей Гюров, Николай Денков заяви: "Висшето образование в Европа има три степени - бакалавър, магистър и доктор. В момента, в който има "доктор", той е завършил най-високата степен и оттам нататък няма значение какво се е случвало преди това."
"Той има легитимна диплома за "доктор", която е по-висока от "магистър", така че няма какво да се спори тук", допълни Денков и поясни, че резултатът от проверката за дипломата на Андрей Гюров е излязъл в рамките на ден, тъй като Виенския университет разполага със списък на дипломантите си и проверката по същество е отнела минути. "Бързата реакция се дължи и на високия обществен интерес. Ако беше за Каримански, щяхме същото да направим", увери той.
Арахангел Михаил
на 02.04.2022 в 21:19:43 #1Денков, щраус ненагледен! Как все-пак успя в някои от изводите си веднъж и да си прав - не знам. Наистина кухият академизъм в обучението съществува и е изключително зло за затъпелите ни и демотивирани постдемократични поколения. Но той присъства не само в книжките на началното и средното образование, а и в тези за виШУто. Причината е, че както учебниците, така и помагалата у нас се пишат от стандартен набор кухи лейки, подвизаващи се главно в още по-кухия СУ (но не само), там където разбират основно от пълзене нагоре и от специалната преференциална услуга "Ти на мене, пък аз - на тебе". Затова и редакторите, и рецензентите, и министерските отговорници-чиновничета са едни кротки буби, подобни на онези дето много обичат да се въдят в гащи. Та те не се хапят в никакви случаи взаимно и по никакви поводи. Затова нека да изкарат готовите умотворения на "бубите" за масов прочит от масовата аудитория и да засъбират неутралните забележки на много повече хора от най-различни области, а не само на избрани бивши даскалици и настоящи министерски чиновници. Защото самият аз преди доста години се убедих, изчитайки учебните книжки на собствените си деца, че в тях има дори елементарни фактологични грешки, освен тежкия натруфен стил на изложенията и планините от ненужни данни и фактчета. Като особено кошмарни бих посочил учебниците за "големи" ученици по свръхважните за авторите си учебни дисциплини като история, биология, български, литература, физика. И не само те. А математиките бяха предназначени по съдържание едва за 3-4 гимназии в България, ама се свеждаха по закон като задължителни до всички дебилчета и чалгарчета у нас под опеката на ПросветЕното министерство. Без значение, че порасналите деца масово не знаеха накрая да смятат дори с проценти и с десетични числа. И да се пише просто, кратко, разбрано и по същество е едно истинско изкуство, което не е за всеки. Нещо като да се измисля музиката на Моцарт, което не се отдава на кой да е самонабедил се за музикант-композитор. Не говорим въобще за тези дето я възпроизвеждат с различен успех, дърпайки струни или удряйки по клавиши.