Репресиите срещу корупцията в Саудитска Арабия сериозно оказаха негативен ефект върху индустрията на частни самолети на кралството - знак за въздействието на кампанията върху частните предприятия и богатия елит като цяло.

Десетки самолети, притежавани от физически лица и чартърни компании и на стойност стотици милиони долари, са спрени на летища в цялото кралство, включително Рияд и Джеда, казват четирима души, запознати с въпроса.

Някои от тях бяха предадени на държавата, след като репресиите стартираха в края на 2017 г., когато бяха задържани десетки князе, бизнесмени и държавни служители.

Други принадлежат на саудитци, които имат забрани за пътуване, или не искат да летят със самолетите, защото са предпазливи от показност на богатството им, което може да се разглежа като дразнене на правителството около кампанията за борба с корупцията.

Въздействието на репресиите върху бизнес общността и частните предприятия, които вече се възползват от ниските цени на петрола, което отслаби доверието на потребителите, разбиха доверието на инвеститорите и допринесе за чувството на несигурност по отношение на политиката на принц Мохамед бин Салман.

Летателните машини, които се оценяват на около 70, включват самолети Bombardier и Gulfstream, съобщават източниците. Има и по-големи самолети като Airbus и Boeing, които са по-често свързвани с търговски авиокомпании, но често се използват в Близкия изток като частни самолети.

Boeing 737 MAX или Airbus A320neo може да струват до 130 милиона долара, въпреки че крайната цена зависи от това как самолетът е оборудван с технология и удобства, включително самостоятелни спални, заседателни зали и дори фитнес оборудване.

Броят на регистрираните частни самолети в Саудитска Арабия към декември 2018 г. е 129, в сравнение с 136 година по-рано, според данни на FlightAscend Consultancy.

Частните самолети предлагат на потребителите гъвкавост, тъй като, за разлика от търговските самолети, те не са ограничени от времевите интервали за пристигане и заминаване. Те също така позволяват на потребителите да пътуват по-дискретно.

На мушка

Финансовият министър на Саудитска Арабия Мохамед ал Джадаан заяви миналия месец, че държавата е събрала повече от 50 милиарда риала (13,33 милиарда долара) от дела, при репресиите.

Повечето от задържаните, държани в хотел Ritz-Carlton в Рияд миналия ноември, бяха освободени, след договорки за финансови споразумения с правителството, което заяви, че има за цел да конфискува общо над 100 милиарда долара в брой или активи.

Не е ясно как правителството ще прехвърли собствеността върху самолетите, задържани в Саудитска Арабия, тъй като много от тях са собственост на офшорни фирми или са ипотекирани, казват двама от източниците, запознати с въпроса.

Трима от източниците заявяват, че е вероятно самолетите да са все още регистрирани в кралството.

Двама от източниците заявяват, че правителството може да поеме самолетите в съществуващи флоти, използвани от министерства и държавни корпорации. Трети източникказва, че правителството се стреми да създаде собствена частна самолетна компания, съставена изцяло от конфискувани самолети.

Програмата за борба с корупцията, лансирана от принц Мохамед, спечели широко одобрение сред обикновените саудитци, отчасти защото правителството заяви, че ще използва част от средствата за финансиране на социални помощи.

Критиците казват, че чистката е игра на власт от страна на принца, докато той се придвижва към консолидиране на властта в ръцете му.

През изминалата година в Саудитска Арабия имаше малко самолетни полети, най-вече поради наличието на по-малко налични самолети, казват трима от източниците, запознати с въпроса.

Главният търговски директор на VistaJet Иън Мур го сравнява със ситуацията в Китай, където антикорупционните мерки също отслабиха пазара на частните самолети.

"Не е наистина политически страхотно да те видят как летиш с частен самолет в момента, особено притежавайки този самолет," казва той пред Reuters.

Някои богаташи от саудитския елит местят търговски авиокомпании до Обединените арабски емирства, Бахрейн и други дестинации и след това наемат частни самолети, за да избегнат правителствения контрол, казват двама.

Производителите на самолети заявиха, че апетитът за продажби на бизнес самолети в Саудитска Арабия е спаднал след започването на антикорупционното действие през ноември 2017 г.

"Политическата нестабилност не помага на потребителското доверие по какъвто и да е начин или форма", заявява главният търговски директор на Embraer Executive Jets Стивън Фридрих.