Светът вече видя първата трилионна компания. Надпреварата бе ожесточена, а до заветната 13-цифрена сума стигнаха две компании, макар и да не успяха да се задържат трайно над нея - и това бяха първо Apple, а после и Amazon.

И докато всички погледи на инвеститорите бяха вперени в това коя компания първа ще стигне да психологическата оценка, като че ли един друг факт остана встрани от инвеститорското внимание. А именно - големия брой компании, които в момента са много близо до капитализация от 1 трилион долара. Нещо, което не се е случвало доста отдавна...

Почти във всеки момент, в исторически план, пазарният лидер е бил един, а вторите и третите са били далеч назад... Всъщност, надпреварата между компаниите в момента е най-сериозна, а разликата между тях - най-ниска от 1955-та година насам. Това може да се види от следната таблица:

Снимка 415189

Както виждаме от графиките, през 1987-ма, както и през 1999-та година година разликата между първата и втората компания по капитализация (IBM и Exxon през 1987 г. и Microsoft и GE през 1999) година е била огромна.

Тази разлика се стеснява сериозно към средата на 2018-та година, между гигантите Apple, Amazon, Alphabet и Microsoft. Нещо повече, тя е още по-малка към днешна дата...

По последни данни пазарната оценка на Apple е 900.6 милиарда долара. Тази на Amazon е 866.86 милиарда долара, на Microsoft - 898.3 милиарда долара, а на Alphabet - 839 милиарда долара.

Как се стигна до границата от 1 трилион долара?

Може би си задавате въпроса как достигнахме до подобни пазарни оценки, след като само малко над 100 години ни делят от първата милиардна компания?

Ето и пътя до тук...

Търсенето на суровини в САЩ, подтикна компанията US Steel към пазарна оценка от 1 милиард долара, за пръв път през 1901 година.

Индустриалната революция в началото на 20-ти век направи така, че индустриалният конгломерат General Motors да се превърне в първата компания достигнала пазарна оценка от 10 милиарда долара.

Следващата граница - от 100 милиарда долара, бе достигната едва през 1987-ма година, от технологичната компания IBM.

За пръв път акциите на Microsoft достигнаха пазарна капитализация от 500 милиарда долара по време на "интернет балона" в началото на 21-ви век (през 1999 година).

Снимка 415187

Графика: Winton

Последва бързо ускоряване в надуването на пазарните оценки и само 9 години след финансовата криза от 2008-2009 година, видяхме удвояване на границата за върхова пазарна капитализация - до 1 трилион долара.

А предвид на вида на икономиката, не е учудващо, че компании от интернет-сектора и потребителски технологични стоки се конкурираха за приза.

Това, което е по-интересното е - устойчивостта на Microsoft във времето, която в момента се конкурира с Apple за приза - компания с най-голяма пазарна капитализация. Трябва да отбележим, че Microsoft бе неоспорим лидер по пазарна капитализация в края на 90-те години на миналия век.

Също така, трябва да се отбележи и факта, че рядко се вижда една и съща компания да оглавява класацията два пъти, при това за един период от порядъка на 20 години.

За последен път, надпреварата между компаниите е била толкова интензивна през петдесетте години на миналия век, когато в тази роля и следствие на типа на икономиката, бяха индустриални конгломерати, като GM, Du Pont, AT&T и Standard Oil Company.

Проклятието на голямата пазарна капитализация

В инвеститорските среди, има нещо известно, като "проклятие" на голямата пазарна капитализация. Според него, когато няколко компании започнат да са с голяма тежест в индекса, те се представят по-зле от показателя през следващите години.

"В миналото, когато общата пазарна капитализация на първите пет компании от индекса премине 14%, тези пет компании се представят по-зле средно с 5.5% от широкия индекс, през следващите три години", коментира Джейсън Прайд от Glenmede.

Можем да припомним, че посочените четири компании, заедно с Facebook, съставляват около 14% от индекса S&P 500. Разбира се, на инвеститорите трябва да се припомни, че историческото представяне на един актив не е гаранция за бъдещо такова...

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на активи