Потребителите в Европа получават повече права при теглене на кредит за кола, пералня или телевизор. Водещите български банки, лизингови и кредитни компании са готови да осигурят спазването на тези нови права на клиентите си и да ги зачитат във всекидневните контакти с тях. Това беше основният извод от проведената днес дискусия „Добри практики при потребителските кредити".

Кръглата маса беше организирано по повод Европейския ден на потребителя и е свързано с глобалната тема на Деня на потребителя за 2010 г. - „Нашите пари, нашите права", и е част от информационната кампания „В ЕС вие имате потребителски права. Отстоявайте ги!".

Окло 28% от хората, които затруднения с изплащането на кредитите си, не предприемат никакви действия, за да решат проблема. Това съобщи Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители". Според него 26 на сто от хората веднага се свързват с финансовата институция, за да се справят със ситуацията.

Банковият експерт Мария Донева подчерта, че основната част от просрочията по кредити са направени от клиенти, които не са били способни да направят преценка на собствените си финансови възможности или работят в браншове, които са силно засегнати от кризата. Липсата на адекватна финансова консултация за сумите и условията по вземането на кредит, е довела до създаването на подобна ситуация на просрочие. Донева представи свое изследване, според което потребителите избират финансовата инистуция на база доверие. Рекламата заема последно място в критериите, а агресивната реклама дори създава недоверие, обобщи Донева.

Дебатът засегна и предстоящите промени в българското законодателство за потребителските заеми, което отразява най-вече новите европейски правила. "Доверието на клиентите е предпоставка за успешно развитие на всеки един бизнес проект, затова аз приветствам всички компании, които споделят днес, в Деня на потребителя, позитивния си опит за работа с потребителите. Не е тайна, че една сделка е добра, когато и двете страни са доволни, а утвърждаването на добрите практики, които разглеждаме днес, прави възможно постигането на добри сделки", каза Илиана Иванова, депутат в Европейския парламент и член на Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите към ЕП.

Подробности за новите правни изисквания относно потребителските кредити и причините за тяхното въвеждане бяха представени във видео презентацията на Себастиан Бор от отдел „Финансови услуги и компенсация" към Генерална Дирекция „Здраве и потребители" на ЕК. Той разясни основните подобрения на потребителските права, които ще влезнат в сила през месец май. Новите изисквания подобряват прозрачността и сравнимостта на информацията, която се подава преди сключване на договор за потребителски кредит. Те дават на клиента право да се откаже от сключеното вече споразумение в рамките на 14 дни, ако промени мнението си или реши да търси по-добра кредитна оферта. „Новите правила са добри както за кредиторите, давайки им нови пазарни възможности и по-малко тежести, така и за потребителите, защото им предлагат по-голямо разнообразие на продукти",  обясни в изказването си г-н Бор.

Изследването на "Активни потребители" пък показва, че едва 41 на сто от хората знаят част от правата си като кредитополучатели, но имат нужда да научат още. 20 на сто от хората признават, че не знаят нищо за тях, а други шест процента дори не искат да научат повече.

На 12 май влиза в сила законът за потребителските кредити. Според промените клиентът може да се откаже от кредита си в 14-дневен срок и може да го върне предсрочно без наказателна такса. Финансовите институции са длъжни да обявяват ясно годишния процент на разход, а и се въвежда единен формуляр, за да може потребителите да се ориентират по-добре в офертите. Законът е в сила за кредити от 400 до 147000 лв. и не обхваща ипотечните кредити и дебитните карти с разсрочено плащане.