В момента производството на и придвижването с летящи коли изглежда като нещо от научно-фантастичен филм, въпреки че все повече компании навлизат в тази сфера, включително имена като Beoing, Airbus, Hyundai и Toyota. Но бъдещето пред летящите коли вероятно е само нагоре - в пряк и преносен смисъл.

Според ново проучване на Morgan Stanley след по-малко от две десетилетия, към 2040 г., размерът на пазара ще достигне впечатляващите 1,5 трлн. долара, а даже и скептици като Илън Мъск като че ли си променят мнението за тях, след като първоначално предприемачът ги описа като уголемени дронове, които "ще издухат всичко, което не е заковано, когато се приземяват."

А макар все още пазарът да не е пренаселен, Алекс Кибани от Oilprice състави списък с най-прогресивните стартъпи в сферата:

Joby Aviation

Калифорнийска компания, основана през 2009 г., която до момента получи инвестиции от Toyota и Intel и която се разглежда като лидерът в отрасъла. Неотдавна тя купи Elevate - подразделението за летящи таксита на Uber.

До момента компанията е разработила летящото такси Joby S4, което може да превозва четирима пасажери освен пилота на разстояние до 240 км при скорост до 320 км/ч. Очаква се то да е на пазара около 2023 г.

Неотдавна стана ясно, че Joby е в преговори за сливане с Reinvent Technology Partners, с което пазарната капитализация на компанията ще нарасне до 5,7 млрд. долара. През следващите седмици ще стане ясно дали начинанието ще бъде финансирано.

Archer Aviation

Archer Aviation стана публично чрез компания за придобиване със специално предназначение, при която инвеститорите не са наясно кой точно бизнес придобиват, но пазарната ѝ капитализация, в която се включиха United Airlines и Stellantis, новата фирма, обединяваща Chrysler, Peugeot и Fiat, както и мегаинвеститорите Кен Моелис и Марк Лор.

Компанията разработва eVTOL, който излита и каца вертикално, без нуждата от писта. United Airlines оповести, че планира да купи летателни апарати от Archer за 1 млрд. долара, за да "декрабонизира" дейностите си.

Volocopter

Базирана в Брухсал, Германия, тя е съоснована от скейтборд звездата Алекс Зосел и до момента е финансирана от китайския автомобилен гигант Geely. Тя разработва изключително компактния Volocopter Volovity, който може да превозва един пасажер освен пилота и малко ръчен багаж на разстояние до около 35 км при скорост от до 110 км/ч. Очаква се той да е на пазара също след около две години.

EHang

Китайски стартъп, който разработва безпилотния мултикоптер EHang 216 с 16 пропелера. Той ще може да превозва двама пътници на разстояние до 35 км при скорост до 130 км/ч, но засега не е ясно дали и кога ще бъде лансиран на пазара.

Lilium

Lilium е още една германска компания, финансирана от Китай, в случая - от Tencent. Именно тя подари прототип на Lilium Jet на Мъск. Jet разполага с 36 мотора, ще може да превозва четирима пътници и пилот на до 300 км при скорост от 300 км/ч, но се очаква да стигне до пазара едва около 2025 г.