През 2009 г. ръстът в продажбите на IT техника ще се забави значително спрямо предходната година

Пазарът на персонални компютри у нас затвори едно от най-трудните си тримесечия през последните години. Но лошото е, че и прогнозата за цялата 2009 г. не е сред най-оптимистичните. От своя страна представителите на българските компании, които продават IT техника в нейните различни нива и сегменти, макар и да не са единни в очакванията си, смятат, че няма да отчетат ръст в продажбите, сравним с този през 2008 г.

Предварителните данни на компанията за пазарни проучвания IDC, представени от старши анализатора Евелин Стоев, показват, че пазарът на компютри в България е отчел ръст от 3.5% за първите три месеца на тази година при продажбите по бройки (повишението обхваща и трите сегмента - лаптопи, настолни компютри и сървъри с х86 архитектура), което е най-ниско като стойност за последните три години. „По този начин страната ни загуби лидерската си позиция в Европейския съюз, тъй като държеше дълго време трето място в Общността, но през третото и четвъртото тримесечие на 2008 г. вече отстъпва едно място по-надолу", уточни Стоев.

Малко, но все пак ръст

По думите на Стоев през цялата 2009 г. се очаква увеличение на продажбите в сектора с по-малко от 10%, което е почти 5 пъти по-малко в сравнение с предходната година. За сравнение статистиката е показала ръст на продажбите от 48.8% през 2008 г. в сравнение с 2007 г. Това са били най-високите пазарни показатели за ЕС. Според анализаторите от IDC съществен принос за този ръст има постоянният и стабилен ръст на брутния вътрешен продукт (БВП) на България за периода 2006-2008 г. По това време нарастване отбелязва кредитирането на фирми и домакинства. Не особено оптимистичните очаквания за 2009 г. на IDC се основават на прогнозите Economist Intelligence Unit за ръст само от 1% на БВП през настоящата година.

$60 млрд. е общият оборот на информационните технологии в страните от Централна и Източна Европа през 2008 г.

От изследователската компания припомниха, че през 2008 г. най-голямо повишение на продажбите беше отчетено при лаптопите - 85.8% на годишна база, докато при настолните PC ръстът е бил от 16.4%, а при x86 базираните сървъри - 19.3%. Петте най-големи компании, които държат 51.1% от пазара на компютри, подредени по азбучен ред, са Acer, Asus, Dell, HP и Toshiba.

В Централна и Източна Европа(ЦИЕ) за миналата година пазарът е нараснал с 10.9%, а лидер отново са преносимите компютри с ръст от 46.7%. Продажбите на настолни конфигурации обаче са спаднали с 11.2%, докато тези на x86 сървърите са нараснали със 7%.

Генерираните печалби от цялата IT индустрия (продажбата на хардуер, софтуер и услуги) за 2008 г. са близо $1.171 млрд. Анализаторите на IDC уточняват, че в страните от ЦИЕ общият оборот на информационните технологии достига $60 млрд., което представлява обаче спад от 15-20%.

Двуцифрен спад

Според един от най-големите играчи на пазара на едро - Argus Computers, спадът за първите три месеца на годината е двуцифрен спрямо същия период на 2008 г.

„В настоящата икономическа конюнктура пазарът на лаптопите и нетбуците е най-добре в сравнение с десктоп машините, като пазарният им дял надминава 50%", уточнява Мария Трайкова, зам.-управител на Argus Computers. Тя не пожела да се ангажира с конкретна прогноза с аргумента, че подобна пазарна ситуация като настоящата не е имало и няма необходимата база за сравнение. Трайкова обаче очаква второто тримесечие на 2009 г. да е най-слабото за компютърния бранш у нас. Подобни били и мненията на контрагентите на Argus Computers. За известно съживяване може да се говори през третото тримесечие, а наваксване на изоставането може да се очаква през четвъртото тримесечие, когато пазарът може да се върне към оборотите от края на 2008 г. „Ако говорим за здравословен ръст, той би могъл да се реализира едва след 2010 година", каза още Трайкова.

По думите й една криза като настоящата може да подейства на пазара оздравително и на него да останат по- гъвкавите и приспособими компании. Друга тенденция, която Argus Computers отчита, е изтласкването от пазара на малките асемблатори, за сметка на големите търговски вериги.

Двуцифрен спад на продажбите прогнозира и Веселин Костадинов, координатор цени в JarComputers. Фирмата предлага предимно компютърна техника за краен клиент. По думите на Костадинов може да се очаква понижение от порядъка на 20-30% за първите три месеца на годината спрямо същия период на 2008 г. Най-оптимистично настроен е Радостин Колев, зам.-управител на Plesio за България. Той е категоричен, че продажбите на настолните PC, лаптопи и нетбуци при тях отбелязват ръст от 20% за първото тримесечие на годината спрямо същия период на 2008 г. Тези показатели обаче са далеч по-слаби от постигнатите през първото тримесечие на 2007 г., когато компанията е отчела ръст на продажби от 50%.

По думите на Радостин Колев съотношението при продажбите на лаптопи и нетбуци е вече почти изравнено.

От веригата магазини „Техномаркет" очакват за цялата 2009 г. да бъде отчетено повишение на продажбите от 30%, или с 20 процентни пункта по-малко спрямо ръста за 2008 година. „Като цяло пазарът на компютърна техника в нашата верига показва стабилност от началото на годината, но е налице все по-силното изразено пренасочване от десктоп-машини и монитори към лаптопи", уточни Константин Бонев, IT-продуктов мениджър в „К&K Електроникс" - компанията, която е собственик на веригата магазини „Техномаркет". Единствено сегментът на LCD мониторите с тв тунер отчита повишение от 50% за първите три месеца на 2009 г. спрямо същия период на миналата година.

Интересен е фактът, че при преносимите компютри от високия ценови клас (над 2000 лв.) не се забелязва спад в търсенето. Същото според Бонев се отнася и за средния ценови клас лаптопи. По думите му все по-силно изразена е тенденцията да се купуват повече преносими компютри с големина на екраните над 17 инча, които поддържат видеовъзпроизвеждане с висока резолюция. Като цяло делът на тези машини е между 15% и 20% от продажбите на компанията, при 10% средно за страната. В същото време нетбуците генерират около 15% от продажбите в сегмента на  лаптопите.

Старши анализаторът на IDC Евелин Стоев каза още, че кризата ще продължи да оказва психологически ефект върху PC пазара у нас поне до края на първото полугодие. Като движещи на прогнозирания от компанията растеж, макар и едноцифрен, ще продължават да бъдат индивидуалните покупки на граждани и на собственици на малки и средни предприятия.

По света доставките на персонални компютри през първото тримесечие на годината са намалели със 7.1% до 63.5 млн. броя, показа наскоро огласен доклад на IDC с предварителни данни, цитиран от световните агенции. Този спад можеше да бъде и по-голям, ако компаниите не бяха предприели инициативи за сваляне на цените. Друга причина е непрекъснато увеличаващият се ръст в търсенето на нетбуци, които се предлагат на достъпни цени и се използват предимно за достъп до интернет. Те не предлагат по-големите графични и оперативни способности, характерни за преносимите компютри от по-високите класове.

В САЩ доставките са се понижили с 3.1%, което според IDC може да се счита за обнадеждаващо. От анализаторската компания отчитат, че резултатите в глобален мащаб са малко по-добри, отколкото са очаквали, и търсенето на персонални компютри е показало известна гъвкавост в сравнение с предишни кризи.

Компанията прогнозира стабилизиране на производството през следващите тримесечия, което най-ярко ще бъде изразено в последните два месеца на 2009 г. и показателите ще бъдат сравними с тези от миналата година. Тогава продажбите достигнаха $243 млрд.

Лидерите

В глобален мащаб първа по доставки е HP с 20.5% пазарен дял, чиито продажби са нараснали с 2.9% до 20.5 млн. единици през първото тримесечие на 2009 г. в сравнение със същия период на миналата година. Вследствие на спад от 16.7% в доставките си до 8.65 млн. компютри Dell загуби 1.6 процентни пункта от пазарния си дял и той възлиза на 13.6%. Трето място заема Acer с 11.6% дял, след като продажбите на компанията отчитат ръст от 6.8%. Независимо от понижените с 8% доставки, достигнали до 4.4 млн. единици, персоналните компютри на Lenovo запазват четвъртото си място със 7% ръст.

Първите три месеца доведоха и до преразпределение на пазара в САЩ. По данни на изследователската компания HP изпреварва досегашния пъвернец Dell и двете компании заемат съответно 27.6% и 26.3% от пазара.