Както казва един от ветераните в бизнесстратегиите Гари Хамел: Влиянието е като водата - винаги изтича нанякъде.
Основните параметри на абстрактното понятие
„влияние" остават непроменени. Това са големият пазарен дял, генерирането на новаторски идеи, увличане на други компании по този път... Новото, особено в условията на глобалната финансова криза и катастрофалните последствия от нея, са начините, по които компаниите постигат тези цели. Според BusinessWeek физическите, измеримите параметри вече отстъпват пред силата на идеите. В епохата на блоговете и моментната комуникация потребителите са все по-малко обект на корпоративно влияние и все повече актьори, които му придават форма.
Самото понятие „влияние" е твърде хлъзгаво
Авторите предупреждават да се забрави за предимството на първия в сектора. Google тръгна доста по-късно от други търсачки, но отдавна е номер едно. Facebook дори още не е на печалба, но компаниите отчитат какви възможности има този портал за въздействие върху потребителите.
За да състави подборката на най-влиятелните компании в света, списание BusinessWeek е поканило 14 академици, експерти по бизнесстратегии и бизнесконсултанти. Самите автори на класацията признават, че тяхната работа е била повече изкуство, отколкото наука. А при представянето на класацията редакцията цитира корейската поговорка „Силата трае 10 години. Влиянието - не повече от 100".
Без да прави класация от 1 до 10, BusinessWeek откроява Apple най-вече заради способностите да предлага нововъведения във всяка област, в която е стъпила - от Macintosh до iPod и iPhone. Лозунгът на Стив Джобс от 2001 г. „Сложи 1000 песни в джоба си" и платформата за слушане на музика iTune промениха коренно музикалната индустрия. Годишният оборот на Apple е $24 млрд.
Годишният оборот на Unilever е два пъти по-голям, но не това е причината компанията да влезе в престижната десетка. Познатият с марките си Dove, Lipton и Vaseline британско-холандски концерн успява да продава продукцията си дори в най-бедните страни, където хората могат да си купуват неговите продукти дори да живеят с $2 на ден. Ако има финансова институция, която да намира причини за
пир по време на чума
то това е JP Morgan Chase. През тази година банката погълна две жертви на финансовата криза - инвестиционната банка Bear Stearns и Wasington mutual. Началото на JP Morgan Chase е още през 1799 г., а днес банкката управлява активи за близо $2 трлн., оборотът й е $34 млрд. и тежи на борсата $124 млрд.
Wal-Mart безспорно е компанията, която продава най-много стоки по света. Годишният оборот на най-голямата търговска верига достига 380 млрд. Седмично сто милиона американци пазаруват в магазините на Wal-Mart. Но не само обемът на продажбите е цел номер едно. Компанията лансира инициативата за магазини без грам отпадъци и стимулира продажлбата на екологични и енергоспестяващи продукти.
Медийният бизнес е в депресия
но не и за Рупърт Мърдок. Често критиките към него за безмилостни, но съперниците му винаги го държат под око. Защото News Corporation може да вижда какво има и зад ъгъла. Медийният концерн е навсякъде - промени телевизионния пазар в САЩ, стъпи на непревземаемия китайски пазар, притежава вестници по целия свят и привлича милиони потребители в социалните си сайтове.
Toyota не само е на път да стане световен лидер по продажби на автомобили, изпреварвайки General motors. Компанията е една от най-имитираните и следвани в света. Когато ръководството на университетската болница в Джорджтаун потърсило начин как да намали с 30 минути времето за обработка на пациенти в спешното отделение, съветът бил - попитайте Toyota...
Saudi Aramco може да бъде наречена централната петролна банка на света. Държавната петролна компания на Саудитска Арабия притежава 10% от нефтените запаси на земното кълбо и всеки ден продава по 8 млн барела черно злато. Държавният бюджет на кралството се крепи на доходите на Saudi Aramco, които са около 210 млрд. годишно.
Милиони хора по света са готови да се откажат от обяда си, ако разберат, че в него има продукти на Monsanto. Но пък стотици милиони могат да се спасят от глада благодарение на тези продукти. Monsanto е световен лидер в производството на генно модифицирани храни, хормони за повишаване добива на мляко и т.н. Над 1 млрд. декара са площите по света, където се отглеждат култури с високи добиви благодарение на генното инженерство.
Малко хора познават продукцията на Huawei, но милиарди контактуват помежду си благодарение на нея. Китайската компания е лидер в телекомуникационните технологии и няма уважаващ себе си телефонен оператор, който да не ползва нейното висококачествено, но евтино оборудване. Нейните продажби растат лавинообразно и през миналата година достигнаха $12.6 млрд.
Днес и децата знаят, дори по-добре от възрасните, какво е Google. Преди едно десетилетие това е било само идея в главите на двама студенти, а днес няма потребител на Интернет, който да не ползва всеки ден най-популярната търсачка. Тя рови в 3 хиляди страници на секунда и може да се полза на 119 езика. Включително и на „клингон", езикът на един от народите в „Стар трек"...
Топ 10
Apple
Unilever
JP Morgan Chase
Wal-Mart
News Corporation
Toyota
Saudi Aramco
Monsanto
Huawei
Новите на хоризонта
Най-влиятелните сред нововъзникналите компании също са от различни сектори и държави. Експертите на BusinessWeek открояват пет от тях, които заслужават внимание и които ще оказват голямо влияние върху световната икономика през следващите години: Li & Fung, Facebook, HCL Technologies, Craigslist и SKS Microfinance.
Craigslist
е една от причините за спада на тиражите на вестниците в Америка. Сайтът е създаден през 1995 г., за да помага на хората при обмена на полезна информация - за търсене на работа, за продажба или покупка на коли, апартаменти и всякакви вещи, за всякакви и дори сексуални услуги. Компанията е основана от Крейг Нюмарк, който е и мажоритарен собственик, а участие има и e-Bay. Нейният персонал наброява едва 25 души по данни от 2007 г., но годишният й оборот расте лавинообразно с всяка изминала година - от $10 млн през 2004 до $25 милиона две години по-късно и $150 млн. през 2007 г.
Само за няколко години потребителите на Facebook достигнаха 160 милиона души. Както BusinessWeek отбелязва, порталът за социални контакти избра президент на САЩ, промени начина, по който хората си общуват от разстояние, и отправи предизвикателство към всички, които предлагат развлечения в Интернет. Според един от консултантите на списанието Facebook би могла да бъде по-влиятелна дори от Google. Порталът е създаден едва преди 4 години. В компанията работят 700 души, а оборотът за 2008 г. се очаква да бъде $150 млн. Въпреки популярността си компанията не е на печалба, тъй като все още не влиза в рекламните бюджети на големите рекламодатели.
HCL Technologies
Индийската компания HCL Technologies е един от световните лидери в информационното обслужване. Тя предоставя решения както в управлението на технологичната инфраструктура, така и в сферата на митническото облужване например. Такива компании има хиляди по света, но това, което отличава индийската HCL Technologies, е философията на управлението. За да може да наема и назначава най-добрите инженери, мениджмънтът трябва да бъде съобразен с подчинените. Това е виждането на главния изпълнителен директор Винеет Наяр, който очевидно успешно съчетава образованието си от Харвард с традиционната хиндуистка философия.
Li & Fung
Базираната в Хонконг Li & Fung е в графата „бързоразвиващи се", но тя има повече от един век история. Създадена е през 1906 г. като дистрибутор на китайски порцелан и памучни изделия. Постепенно разширява дейността си и днес е един от световните лидери в логистиката и доставката на различни видове стоки. Нейни клиенти са компании като Toys "R" Us и Reebok. В резултат на глобалната криза всички търговски компании свиват дейността си, което оказа влияние и върху резултатите на Li & Fung. Амбициите на ръководството й обаче са въпреки кризата през следващите няколко години да изгради мрежа от 10 хиляди доставчици от цял свят.
Най-познатата банка за микрофинансирането безспорно е Grameen bank, чийто основател Мохамад Юнус получи Нобелова награда за икономика през 2006 г. Но според анализаторите на BusinessWeek индийската SKS Microfinance има по-голям потенциал и ще има по-голямо значение при микрофинансирането. SKS Microfinance е основана преди едно десетилетие от Викрам Акула в индийския град Хидерабад. Тя има 14 служители по целия свят, предимно в бедните страни, а клиентите й са 3.5 млн. души, като се увеличават средно с 300 хиляди всеки месец.



USD
CHF
EUR
GBP