Министърът на здравеопазването проф. Радослав Гайдарски даде официален старт на пилотния проект за въвеждане на електронни здравни карти, който стартира вчера в гр. Сливница.

Пилотният проект е важен за нас, защото на базата на получените от него резултати ще може да започне масовото въвеждане на електронни здравни карти за всички граждани в България, подчерта проф. Гайдарски.

Той уточни, че в перспектива всеки български гражданин ще има електронно досие и електронна здравна карта. Това ще облекчи пациентите и лекарите, ще осигури по-бързо и по-качествено обслужване, ще допринесе за по-ефективното управление на здравната система, за повишаване качеството на медицинските грижи, отбеляза очакваните ефекти министър Гайдарски.

Въвеждането на съвременните информационни технологии в здравеопазването е един от факторите за съвременно и модерно развитие на здравната система, в съзвучие с насоките в Европейския съюз. Затова и въвеждането на електронно здравеопазване е една от стратегическите цели в Националната здравна стратегия до 2013 г., отбеляза министърът.

Пилотният проект ще обхване две населени места - гр. Сливница и с. Алдомировци, 7 общопрактикуващи лекари, 4 аптеки и 1000 пациенти с хронични заболявания. Той ще продължи 8 месеца. Участващите в проекта пациенти ще разполагат с електронна здравни карта, протопип на която беше показана от министър Гайдарски и заместник-министър Цеков пред журналисти.

Двамата направиха демонстрация как при преглед чрез четящо устройство лекарят ще проследява здравноосигурителния статус на пациента. В картата ще се отразява и назначаването на терапия, изписването на лекарства, а така също и закупуването на лекарства в пилотните аптеки. По този начин ще се осъществява по-качествен контрол върху процеса на лечение на пациентите, продажбата на лекарства и изразходването на средствата.

Електронната здравна карта ще пести време както на пациентите, така и на лекуващия ги лекар и ще съкрати престоя в аптеката, уточни заместник-министър Валери Цеков. МЗ и НЗОК ще получават в реално време необходимата информация, което позволява по-ефективно управление на здравната система. С новата система лекарите ще могат да издават електронни рецепти за лекарства, заплащани от НЗОК. Рецептите ще се записват като информация на картата и ще се съхраняват и изпълняват на специален сървър, като ще съществува възможност за корекции по електронен път.

Данните в здравната карта ще бъдат максимално добре защитени. Тя ще е „ключ" за отваряне на електронното здравно досие, като пациентът ще разполага със свой ПИН-код. Проектът за електронна здравна карта ще цели да се избегнат всякакви възможни грешки при последващото му внедряване в цялата страна. Картата за пациентите ще бъде безплатна на този етап, като впоследствие, след анализ на резултатите от пилотния проект, ще бъдат направени разчети за стойността й.

Представителите на IT-изпълнителите увериха журналистите, че себестойността на персоналната карта ще е ниска, като разходите за нея ще са многократно по-малки от разходите хартиите, на които се изписват рецептите сега.

С пилотният проект в България се въвеждат успешните практики и опит в тази област на страни като Австрия и Германия. Проектът се финансира изцяло от IT-индустрията. Трите фирми-изпълнителки - ICW, Cisco Systems и KONTRAX, имат изключително богат опит във внедряването на подобни системи в страни от ЕС, чрез които се осигурява надежден обмен на медицински данни и здравна информация съгласно международни приети стандарти.