Край София ще бъде създадена нова икономическа зона, по решение на правителството. Това ще е първата зона в България, която ще бъде профилирана в посока на един от най-основните приоритетни сегменти в българската икономика - автомобилостроенето и всички свързани с него индустрии.

Новата икономическа зона ще се изгради на мястото на бившето военно летище в село Доброславци. Целта е да се привлекат стратегически инвеститори в автомобилния сектор, поради потенциала и приноса му за цялостния икономически напредък на България.

За целите на управлението на зоната ще се създадено дъщерно дружество, което ще бъде част от "Национална компания индустриални зони" ЕАД, стана ясно по време на съвместен брифинг на министъра на иновациите и растежа Александър Пулев и министъра на икономиката и индустрията Никола Стоянов.

"Зоната ще се простира на площ от 290 хектара и ще се намира на 15 км от идеалния център на столицата", обясни министър Пулев, като онагледи големината на зоната с над 200 футболни игрища. По думите му, новата икономическа зона ще бъде дом на чисто производство, което ще отговаря на всички добри европейски практики и нуждите на хората в региона.

Край Благоевград се предвижда изграждане на индустриална зона

Край този голям български град се предвижда изграждане на индустриална зона

Планира се първата част да бъде разположена на около 650 дка

Министърът посочи още, че предстои изграждането на пътна и железопътна инфраструктура, както и всички необходими за целите на инвеститорите съоръжения. В инвестицията е предвидено и изграждането на социална инфраструктура - зелени площи, велоалеи, като ще се осигурят и зарядни станции за електрически автомобили.

"През последните месеци сме в много активен диалог с редица инвеститори от Европа, Близкия Изток, Азия, с фокус сектор "Автомобилостроене" и всички свързани с него индустрии. Става дума за проекти, които варират от 1,5 млрд. евро до 3 млрд. евро и които ще променят лицето на българската икономика, които ще създадат хиляди работни места. В момента сме на финалната права на преговорите", посочи още министърът на иновациите и растежа.

Министър: Община Враца има сериозен потенциал за индустриални паркове

Министър: Община Враца има сериозен потенциал за индустриални паркове

Инвестициите в града растат

"С това действие даваме ясен знак, че държавата поставя приоритет на национално ниво в конкретен сектор на икономиката ни. България постигна голям напредък в автомобилната индустрия за много кратко време и с това решение отговаряме на повишеното търсене от различни компании", подчерта от своя страна министърът на икономиката и индустрията Никола Стоянов. По думите му, в сектора работят 300 компании, осигуряващи над 67 000 работни места, а днес 80% от сензорите на автомобилите в Европа са произведени в България.

Министър Стоянов обясни, че предстои създаването на ново дъщерно дружество, което ще бъде подчинено на "Национална компания индустриални зони" ЕАД (НКИЗ), като това дружество ще управлява и развива новосформираната икономическа зона.

Индустриалните паркове у нас със стратегическо значение - списъкът, одобрен от правителството

Индустриалните паркове у нас със стратегическо значение - списъкът, одобрен от правителството

Държавата плаща оперативните разходи за годината за суперкомпютър Discoverer, намиращ се в "София Тех Парк"

Нова процедура по Плана за възстановяване и устойчивост отваря Министерството на иновациите и растежа - за развитие на индустриалните зони и паркове в България, разясни още министър Пулев. Това стана по време на проведена вчера в София Тех Парк национална среща "Индустриалните зони - растеж за общините и регионите", на която присъстваха близо 200 представители на местната власт и заинтересовани страни от цяла България.

Бюджетът на новата процедурата е 212 млн. лв., като минималният размер на безвъзмездната помощ за проект е 1 млн. лв. По мярката ще могат да кандидатстват оператори на всички индустриални зони и паркове в страната - държавни, общински, съвместни и частни, новосъздадени или в напреднал етап на развитие. Кандидатстването ще е за проекти по четири направления - довеждаща инфраструктура, вътрешна за зоната инфраструктура, сгради за научно-изследователска дейност и изграждане на екоинфраструктура (като например зарядни станции за електромобили).