От 1 декември центърът на столицата ще е забранен за най-замърсяващите автомобили. Превозните средства от най-масовите категории от M1 и N1 с Евро 1 няма да могат да се движат в т. нар. зона "Малък ринг" (зоната, оградена от булевард "Васил Левски, бул. "Патриарх Евтимий", бул."Ген. Скобелев", ул. "Опълченска", бул. "Сливница".) За колите с Евро 2 това ще важи от 2025 година, а за тези с Евро 3 забраната ще влезе в сила от 2028-а година. Това се казва в Наредба на Столична община за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на общината.
В зоната "Голям ринг" (от бул. "Сливница", бул. "Данаил Николаев", бул. "Ситняково", бул. "П. Яворов", ул. "Атанас Дуков", бул. "Х. Ибсен" , бул. "П.Ю. Тодоров", бул. "И. Е. Гешов", бул. К. Величков") от 1 декември 2025-а година ще има забрана за движение на коли от група Евро 1, а от 2028-а година и на коли от група Евро 2.
Гратисния период ще важи до до 1 януари догодина. След този период обаче ще започнат да бъдат налагани глоби. Нарушителите се наказват с глоба в размер от 50 до 500 лв., съответно с имуществена санкция в размер от 200 до 1000 лв.
Тези ограничения няма да са в сила са хората, които живеят на територията на обособените зони.
За границите на териториите със забрана, ще бъде сигнализирано с табели, пътни знаци, както и "електронни табли, с променящо се съдържание", пътна маркировка, се казва в Наредбата. Тези зони може да се "оградят" с камери за видеонаблюдение, сканиращи устройства и т.н.
Тези, които имат винетка за платени зони, не трябва да подават документи, тъй като са в базата данни на общината. Останалите ще трябва да подадат заявление до ЦГМ. Забраната няма да важи за тези, които притежават карта за професионално шофирани и за хората с увреждания, но те ще трябва да подадат заявление до ЦГМ.
Контролът ще се осъществява от Столична община. В определените зони с въведено ограничение ще се осъществява постоянно видеонаблюдение.
Проблемът с мръсния въздух става особено чувствителен по време на зимния сезон, когато замърсяването е в най-висока степен, като към всички замърсители се добавя и битовото горене на дърва и въглища за отопление.
Според резултати от оценка на основните източници на замърсяване в София по отношение на финни прахови частици (ФПЧ) е именно този вид отопление (56%), а автомобилният транспорт има 11% дял в замърсяването.
Освен нарастващата употреба на коли, възрастта на автомобилния парк също допринася серионо за замърсяването. Средната възраст на автомобилите е 18 години, а над половината от всички са над 16 години у нас.
projekt
на 12.12.2022 в 09:30:55 #2Олигофрени. Замърсяването е от циганските катуни и от баровските къщи на дърва и въглища. Пролет, лято и есен в мъглите няма проблем със замърсяването. Единствено в отоплителния сезон. Но българина е/сме/съм прост народ. На масата сме силни, а на другия ден чакаме на опашка за заколение, че даже си носим нож за собственото ни заколение..... Да не мъчим касапина.
georgi-gospodinov-iHgukGnp
на 10.12.2022 в 13:35:37 #1София ... единственото населено място в българия , в който не желая да шофирам и си оставям колата в началото на София в близост до метрото.