"Университетите масово вдигат студентските такси" е водещo заглавиe на в. "Сега"
11 висши училища запазват цената на обучението си на същите нива като м.г.
Конкуренцията между университетите, която тази година ще се засили заради 8-процентното орязване на държавния прием, се оказва недостатъчен стимул за задържане на таксите. 2/3 от българските висши училища планират да увеличат таксите си за обучение вероятно като компенсация за намалените бройки, като особено "активни" в това отношение са някои от многопрофилните университети. Вузовете, които смятат да привлекат младежи с по-ниски такси, пък се броят на пръсти. Това показва предложеният от МОН проект на решение на МС за утвърждаване на таксите за кандидатстване и за обучение в държавните висши училища за 2017/18 г.
Прочети още от статията на в. "Сега"
"Кампанията за директни субсидии за фермерите е блокирана", четем на първа страница в. "Капитал Daily"
Повече от месец след старта на кампанията по кандидатстване за директни субсидии от фермерите, чийто годишен бюджет надхвърля 1.2 млрд. лв., подаването на документи на практика е блокирано. Причината е сериозен пропуск на земеделското министерство, което все още не е актуализирало изцяло данните в електронната система, чрез която се извършва кандидатстването. И макар вече да има избрана фирма, която да извърши тази дейност, и предстои да се сключи договор, изоставането е сериозно. А скъсяването на кампанията, която приключва на 15 май, вероятно ще доведе до напрежение и струпване на хора в общинските земеделски служби предвид огромния брой фермери, които кандидатстват - през миналата година те са били общо над 115 хил., преобладаващата част от които стопанисват обработваеми площи.
Прочети още от в " Капитал Daily"
"Проверяват имуществото на джигити със скъпи коли" четем във в. "Монитор"
НАП прибрала над милион от шофьори с луксозен автопарк
Шофьори, които засичат на пътя, слизат да се бият и създават опасност за движението със скъпите си коли, ще бъдат проверявани за произхода на парите си. Това обяви пред "Монитор" старши комисар Младен Маринов, шеф на столичната полиция. Крутите мерки са, за да се ограничи агресията на пътя.
"Когато получим сигнал за такъв човек, ние образуваме веднага досъдебно производство и започваме да го проверяваме за всичко. Има ли неплатени актове, от къде са му парите за скъпата кола, жилището и т.н. Ще бъдем безкомпромисни към такива хора", каза Маринов.
Прочети още от статията на в. "Монитор"
"ГЕРБ и патриотите на финала с програмата за управление" четем на първа страница на в. "Труд"
Преговорите между ГЕРБ и "Обединени патриоти" по програмата за управление на правителството са на финалната права. За днес следобед в парламента е насрочена поредната среща между двете формации, за да може "да се стиковат позициите по готовите текстове", отбелязаха пред "Труд" участници в разговорите. Преди своеобразната двустрана среща обаче двете партии ще проведат свои заседания поотделно. От ГЕРБ и от "Обединени патриоти" посочиха, че работят в ускорени срокове заради предстояща среща на върха на председателите на парламенти в Братислава. На 23 и 24 април в Словакия ще се състои подписването на ключова декларация за сътрудничество във връзка с председателството на България на Съвета на ЕС. Там страната ни трябва да изпрати новия председател на Народното събрание.
"Харчим 1,2 млрд. лв. годишно за пътувания", извежда на първа страница в. "Стандарт"
Българите дават все повече пари за пътувания в чужбина. А родните хотели печелят повече от посещенията на чужденци, отколкото от нощувки на българи. През 2016 г. за пътувания в страната и чужбина българите са похарчили общо 1,279 млрд. лв., сочат данните на НСИ. От тях само 100 млн. лв. са бил за професионални пътувания. А останалите 1,17 млрд. лв. са били разходи за лични екскурзии, почивки, гостуване на роднини, посещение на спортни и музикални мероприятия и т.н. За лични пътувания в страната сме похарчили 751,9 млн. лв., а 418,8 млн. лв. са разходите за пътувания зад граница.
При пътуванията в страната за хотели сме дали общо 373 млн. лв., което е под 50% от всички разходи. Останалите са за транспорт, храна и посещения на забележителности.
Хотелите като цяло печелят повече от чужденци, отколкото от българи.
"Южноафриканските молове на София", пише в. "Капитал"
Три сделки за три софийски мола за почти 500 млн. евро. Но най-интересна не е цената, а купувачите. Те са два фонда от непозната досега в българския M&A пейзаж посока - Южна Африка. Първият, и по-голям, е NEPI и е на седмици разстояние от окончателно придобиване на втория по големина сред седемте работещи в столицата - The Mall. И не само. В напреднали преговори е да купи и третия на пазара - "Сердика", като е питал и за други. Acsion, пак от Йоханесбург, е избран за купувач на четвъртия в подре...
Прочети още от в " Капитал Daily"
"Как България да се качи на икономическата магистрала", пише в. "Сега"
Ако "произвеждаме" с 200 000 инженери или ИТ специалисти повече, износът ни може да се увеличи с най-малко 9 млрд. лева.
През следващите месеци ще разберем дали икономическият растеж е приоритет на новото управление. То трябва да започне бързо реформи, които са предпоставка за ускорено развитие и просперитет. Нека сме наясно, че дори ако запазим примерно растежа от 2016-а - вероятно най-добрата за българската икономика след кризата, доближаването до средното ниво на доход за ЕС ще отнеме 48 години, или две поколения.
В отворения световен пазар за малка икономика като българската възможностите са на практика неограничени.
"Няма закон за уседналостта, има за глупостта" пише в. "Труд"
В България е неприлично да си интелигентен. Крайно невъзпитано е да излагаш мнение, което не е изложено вече в телевизията тази сутрин или онази вечер. Може да си сигурен, че едно и едно прави две, но нямаш право да го заявяваш безогледно, защото може да се обиди някой известен човек, който е казал, че прави пет.
Ето защо следва да приемем за достоверно и следното широко разпространено твърдение: "Скандалният закон за уседналост на изборите забранява на хората в чужбина да гласуват и е гаф на президента, на който му остават още две седмици управление, преди да дойде демократично избраният ГЕРБ. Радев направи законодателство, без да има законодателна инициатива, и с него наруши конституцията. Това не е работа на служебното му правителство. Радев нищо не разбира, язък, че 2,5 милиона души за него гласуваха.
"Всеки трети грък не си платил данъците", четем във в. "Монитор"
Всеки трети гражданин на Гърция през миналата година не си е платил данъците, пише в. "Вима", цитирайки данни на финансовото министерство.
Ведомството вече е обработило почти 8,646 млн. данъчни декларации за 2016 г. От тях става ясно, че 9 от 10 жители на южната ни съседка са декларирали доход до 20 хил. евро. Други 32% или около 2,767 млн. души са обявили доходи под 5 хил. евро, което е под прага за плащане на данъци. В тази връзка местните медии коментират, че дори тройката да накара Атина да свали прага на необлагаемите доходи то една пета от гърците пак няма да плащат данъци.
Гърците са заявили общо доходи за 74,2 млрд. евро, срещу - 73,9 млрд. евро за по-миналата година.
Прочети още от статията на в. "Монитор"
"Жилищата в София поскъпнаха с 15%", пише в. "Стандарт"
Жилищата в София поскъпнаха общо с 11,6% за година. Но има огромна разлика в движението на цените на апартаментите старо строителство и имотите в новите сгради, става ясно от данните на НСИ. През четвъртото тримесечие на 2016 г. цените на съществуващите апартаменти в София са скочили с над 15% спрямо същия период на предходната година. А при новото строителство увеличението е само с 4,6%. Явно търсенето на имоти, старо строителство, е много по-голямо от предлагането, което води до повишаване на цените на реализираните сделки. До голяма степен това се дължи на факта, че много от новите апартаменти се правят с по-малки стаи, докато хората търсят простор и удобство. Възможността да паркираш автомобила си близо до блока и дори наличието на парко място също е от решаващо значение при избора на апартамент, коментират брокери. И макар блоковете в старите жилищни квартали да са без лично място за паркиране, край тях има достатъчно пространство за автомобила.