2019-а година. Декември. 22:30 ч. Титанът на световната автомобилна индустрия лежи скрит в една голяма кутия на борда на самолет в очакване да избяга не от някоя диктатура, а от Япония. В ексклузивно интервю пред BBC за първи път човекът, който някога управляваше автомобилните гиганти Nissan и Renault разказа подробно на света за своето дръзко бягство.

"Самолетът трябваше да излети в 23:00", спомня си Карлос. "30-те минути чакане в онази кутията в самолета, когато чаках да излети, може би това беше най-дългото очакване, което някога съм изпитвал в живота си."

За първи път Гон разказва как се е маскирал, за да се движи незабелязано по улиците на Токио, защо е избрал за бягството си тази голяма кутия за музикално оборудване и за вълнението, което е усетил, когато най-накрая е кацнал в родния си Ливан.

"Тръпката беше, че накрая ще мога свободно да разкажа историята си пред света", каза той. И ето, 2 години след бягството това се наистина се случва.

Арестът

През ноември 2018-а година един от най-влиятелните хора в автомобилната индустрия Карлос Гон е арестуван заради твърдения на представители на Nissan, че е занижил годишната си заплата и е злоупотребил с фирмените средства. Той отрича да е злоупотребявал.

В същото време бизнесменът представлява едновременно както японския автомобилен производител, така и френската автомобилна компания Renault. Освен това е и шеф на Mitsubishi.

Намаляването на личната му заплата в Nissan в крайна сметка спасява компанията, след което той става уважавана и разпознаваема фигура в цял свят. Малко след това светът е шокиран от неговия арест.

"Шок и травма!"

Така Гон описва момента на ареста си на летището в Токио през 2018-а година:

"Усещането е все едно ви е блъснал автобус. Единственият спомен, който имам от този миг е шокът", споделя ни той.

За затвора

Богатият и уважаван бизнесмен стига до килията. Разказва, че много бързо е трябвало да се научи да живее без часовника, без компютъра, без телефона, без новините и без писалката си. Това е било ужасно за него.

Минава повече от година, през която той прекарва дълго време в ареста, след което е преместен под домашен арест, след платена гаранция.

Най-ужасяващото е, че към онзи момент изобщо не е ясно кога ще се проведе съдебен процес като опасенията са, че това може да отнеме години. А в случай, че бъде осъден го очакват още 15 години затвор. За справка, в Япония 99,4% от всички присъди са обвинителни.

Падението на един автомобилен ас

По време на домашния арест Гон разбира, че няма да му бъде разрешен никакъв контакт със съпругата му Карол и той се решава. Ще бяга.

"Планът беше да не показвам лицето си навън, а после да се скрия някъде. И единственият възможен вариант беше да бъда в някаква голяма кутия, в багаж", спомня си бившият автомобилен ас.

Според него идеята да използва голяма кутия за музикални инструменти е "най-логичната, особено че по това време има страшно много концерти в Япония".

Но как някой толкова разпознаваем човек в Япония изобщо ще може да стигне от дома си в столицата до летището, за да избяга?

"Планът беше да се държа възможно най-нормално през деня. Трябваше да е един обикновен ден, в който да направя една малка разходка, облечен с едни обикновени дрехи (дънки, тениска, кецове) и изведнъж всичко да се промени..."

Моментът

Спортните дрехи и слънчевите очила понякога наистина вършат чудеса и могат да са истинска маскировка за някои хора като тези, които сме свикнали да виждаме все костюмирани. От Токио Карлос пътува с влак-стрела до Осака, където на местното летище един частен самолет го очаква. Но преди това за кутията.

"Когато влезете в кутия, вие вече не мислите за миналото си, не мислите и за бъдещето, само за момента".

По време на своето бягство до летището Карлос е придружаван от двама мъже, баща и син - Майкъл и Питър Тейлър. Те се представят за музиканти.

Доскорошния автомобилен бос смята, че е бил в "онази кутия" около час и половина, въпреки че му се е сторило, че е минала "година и половина".

Частният самолет успява да излети и Карлос Гон вече е свободен човек. Прикачва се полет в Турция, а на следващия ден каца благополучно в Бейрут.

Ливан няма договор за екстрадиция с Япония, така че той може да остане там и да живее свободно.

Не особено щастлива обаче е историята за неговите съучастници - американците Майкъл и Питър Тейлър. Скоро те са предадени от САЩ на Япония и днес са изправени пред заплаха от 3 години затвор заради помощ за бягство.

Затвор очаква и Грег Кели, който е бивш колега на Карлос Гон в Nissan. Днес той е под домашен арест и очаква присъда заради твърдения, че е помогнал на бившия си шеф да прикрие доходите си. Той отрича обвиненията.

Карлос Гон за неговите приятели в Япония

"Казаха ми, че краят на процеса на Грег Кели вероятно ще бъде до края на тази година. И само Бог знае какъв ще бъде резултатът от това съдебно следствие, породено от една лъжа." Същото важи и за американските му приятели, на които също съчувства искрено.

Карлос добавя, че съжалява "за всички хора, които са жертва на системата за заложници в Япония,за всички тях".

Пионер, визионер, аутсайдер

Карлос Гон живееше по-скоро като държавен глава, отколкото като ръководител на автомобилна компания. "Фирмено парти във Версайския дворец, това беше нещо нормално", спомня си.

Като едновременен ръководител на Renault и Nissan той беше като трън за някои хора. Тези от Nissan се страхуваха, че той ще контролира "френски преврат" на традиционния японски бизнес, който той спаси. А онези в Renault не харесваха избягването му от това да създава нещо иновативно за сметка на непрестанната му появата на страниците на списанията в Париж.

В историята на Карлос има всичко, обобщават от BBC. Надменност, корпоративна и световна политика и бягство, достойно за холивудски филм. След всичко това, някога голямата бизнес акула днес живее в къща на малко езеро някъде в Бейрут. За негова жалост, под лична въоръжена охрана.

Документалният сериен филм на BBC - Carlos Ghosn: The Last Flight, е с премиера на 14 юли и описва необикновения възход и внезапното падане на един противоречив и интересен човек, какъвто е Карлос Гон.